زیبایی و سلامت

رژیم شیر

رژيم شير چيست و چه تاثيرات و عوارضي دارد؟ رژيم شير يكي از رژيم‌هاي توصيه شده براي كاهش وزن سريع است كه انواع مختلفي از آن وجود دارد؛ همانطور كه از اسم اين رژيم مشخص است در طول آن تنها بايد از شير استفاده كرد كه باعث به وجود آمدن بحث‌هاي بسياري در رابطه با اين رژيم مي‌شود. در ادامه جهت آشنايي كامل با تاريخچه رژيم شير، مزايا و معايب، روش و تاثيرات آن همراه مجله نوبل باشيد.

رژیم شیر و خرما سه روزه
رژیم شیر و خرما سه روزه

رژيم شير چيست و چه تاثيري دارد؟

حدودا چند دهه است كه رژيم شير رايج شده است و امروزه افراد بسياري در رابطه با تاثيرات رژيم شير پرس و جو مي‌كنند اما اين مورد احتمال تاريخچه‌اي طولاني‌تر دارد چرا كه در بسياري از حكايت‌ها ساده زيستي افراد را با رژيم‌هايي همچون شير و نان توصيف مي‌كنند. همچنين همه ما مي‌دانيم كه شير حاوي كلسيم بسياري است و نوشيدن آن باعث تامين ويتامين دي بدن هم مي‌شود. در رژيم شير افراد تمامي مواد غذايي را حذف و فقط شير كم چرب مي‌نوشند.

مواد مغذي موجود در شير تا حدودي احساس سيري را ايجاد كرده و كلسيم موجود در آن نيز به آب شدن چربي‌ها مخصوصا در ناحيه شكم كمك بسياري مي‌كند بنابراين مي‌توان عملكرد مثبت رژيم شير براي لاغري در كوتاه مدت را تاييد كرد اما از آنجايي كه منطق پشت اين رژيم شیر چندان علمي نيست ممكن است با مشكالتي نيز روبرو شويد.

عملكرد رژيم شير

در اين روش افراد حدودا دو الی چهار هفته هيچ ماده غذايي ديگري جز شير كم چرب استفاده نمي‌كنند. برنامه غذايي رژيم شير شامل نوشيدن چهار وعده شير در هر روز است كه باعث دريافت حجم بالايي از كلسيم براي چربي سوزي و عدم دريافت ساير مواد به الغري كمك مي‌كند. اما چنين رژيمي در نهايت پس از يك ماه شكسته مي‌شود و از پس شروع مصرف مواد غذايي ديگر و بازگشت به وضعيت قبل، وزنتان نيز افزايش خواهد يافت. علاوه بر رژیم شیر، رژیم سه روزه موز نیز بسیار خوب و عالی است.

رژیم شیر و خرما 12 روزه زیباتن
رژیم شیر و خرما 12 روزه زیباتن

رژيم شير راه حلي غيرپايدار و كوتاه مدت است بعلاوه بر اين رژيم‌هاي غذايي كه تنها به يك نوع ماده غذايي محدود هستند بسيار خطرناك و غير منطقي به نظر مي‌رسند حتي اگر ماده‌اي مغذي مانند شير كه از بدو تولد با آن رشد كرده‌ايم باشد.

انواع رژيم شير

رژيم شير نسبت به ديگر روش‌هاي لاغري در كوتاه مدت ايمن‌تر به نظر مي‌رسد و برخي افراد نيز از يك ماده مقوي ديگر مانند خرما يا موز در اين رژيم استفاده مي‌كنند؛ با اين حال همچنان احتمال بروز رابطه‌اي نا سالم با غذا در اين نوع رژيم‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید  شامپو ضد شوره اصل

روش‌هاي ديگري مانند رژيم شير و موز نيز رايج است روش ديگري نيز براي گرفتن رژيم شير وجود دارد كه در آن افراد پيش از هر وعده غذايي با نوشيدن يك ليوان شير به كنترل اشتها و دريافت كالري مورد نياز كمك مي‌كنند كه منطقي تر به نظر مي‌رسد اما بايد توجه كنيد كه نوشيدن شير نبايد باعث ايجاد مشكالتي در گوارش شود.

رژیم شیر و موز
رژیم شیر و موز

موارد سبك تر از رژيم شير مخصوصا قرار دادن شير در رژيم روزانه مي‌تواند تاثيرات مثبتي داشته باشد اما استفاده از شير به تنهايي در طولاني مدت كارساز نبوده و دوره كوتاه مدت آن نيز نتيجه‌اي ناپايدار دارد. با اين حال اگر مي‌خواهيد از اين رژيم استفاده كنيد بهتر است مصرف ساير مواد مغذي را به طور كامل قطع نكنيد.

عوارض رژيم شير

شير به عنوان يك ماده غذايي سالم و طبيعي، به راحتي قابل تهيه و مصرف است و نوشيدن آن براي كودكان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است اما ممكن است نوشيدن بيش از اندازه آن باعث بروز مشكالتي در افراد شود. همچنين ممكن است آنتي بيوتيك‌ها و هورمون‌هاي مصنوعي تزريق شده به گاوها در شركت‌هاي توليد لبنيات تاثير منفي بر بدن انسان داشته باشند به همين دليل استفاده از شير ارگانيك گاوهايي كه در محيط طبيعي تغذيه و رشد كرده‌اند تاثير بهتر و چربي و ويتامين‌هاي بيشتري دارد. برخي از مشكالتي كه ممكن است با نوشيدن شير يا مصرف بيش از حد آن به وجود آيند عبارتند از:

رژیم شیر و خرما 12 روزه
رژیم شیر و خرما 12 روزه

۱. آلرژي

تحقيقات نشان مي‌دهد حدود پنج درصد از كودكان به شير حساسيت دارند و مصرف آن ممكن است باعث به وجود آمدن مشكالت پوستي مانند اگزما يا عالئمي در روده )مانند گاز معده، يبوست يا اسهال( شود. همچنين شديد بودن آلرژي ممكن است با خس خس سينه، مشكالت تنفسي يا مدفوع خوني همراه باشد.

۲. آكنه

محققان معتقدند مصرف شير كم چرب در نوجوانان ممكن است با تاثير در هورمون‌هايي خاص مانند انسولين باعث ايجاد آكنه و مشكالت پوستي شود.

۳. شكستگي استخوان

اگرچه شير (رژیم شیر) در تامين كلسيم و استخوان بندي بدن نقش اساسي دارد اما تحقيقات نشان مي‌دهد ممكن است مصرف بيش از اندازه لبنيات و شير در افراد بالغ احتمال شكستگي استخوان به دليل پوكي را افزايش دهد. البته تحقيقات بيشتري براي اثبات علمي اين ادعا وجود دارد.

رژیم شیر و خرما دکتر کرمانی
رژیم شیر و خرما دکتر کرمانی

۴. سرطان

افزايش احتمال به سرطان پروستات در آقايان و سرطان تخمدان در خانم‌ها ممكن است با مصرف شير افزايش يابد.

۵. عدم تحمل الكتوز

بيشتر جمعيت جهان قادر به تحمل الكتوز موجود در شير (رژیم شیر) نيستند تحقيقات نشان داده است كه بخش عظيمي از جمعيت نمي‌توانند الكتوز موجود در شير گاو را تحمل كنند به همين دليل بهتر است در مصرف لبنيات زياده روي نكنيد.

بیشتر بخوانید  درمان سریع جوش صورت

۶. بالا بردن سن

لبنيات يكي از محصوالت حيواني است كه هضم آن كمي سخت است و اعضاي بدن بايد مقدار بيشتري براي آن تلاش كنند. در عين حال مصرف ميوه‌ها، سبزي جات، آجيل، دانه‌ها، لوبيا، حبوبات و چربي‌هاي سالم تاثير بهتري نسبت به لبنيات در محكم شدن استخوان‌ها دارند و عالوه بر كلسيم و مواد معدني، پروتئين گياهي هم دارند كه هضم آن نسبت به پروتئين حيواني آسان‌تر است.

رژیم شیر و خرما نی نی سایت
رژیم شیر و خرما نی نی سایت

مزاياي رژيم شير

استفاده از مقدار مناسب شير در طول روز و رژيم شیر غذايي مي‌تواند تاثيرات مثبت بسياري نيز داشته باشد كه عبارتند از:

۱. سلامت استخوان‌ها

شير منبعي غني از كلسيم است و تاثير مثبت بسياري در سلامت استخوان‌ها دارد. همچنين ويتامين دي موجود در آن از پوكي استخوان پيشگيري مي‌كند اما در كنار مصرف شير به اندازه كافي بهتر است از روش‌هايي مانند ورزش و فعاليت‌هاي فيزيكي مرتب، قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و… نيز استفاده كنيد. نوشيدن شير به بهبود سالمت استخوان‌ها كمك مي كند.

من رژیم شیر گرفتم
من رژیم شیر گرفتم

۲. درمان سرطان1

ويتامين دي در تنظيم رشد سلولي و كاهش خطر ابتال به سرطان تاثير بسياري دارد و افرادي كه به اندازه كافي در معرض نور خورشيد نيستند توصيه مي‌شود از شير بيشتري استفاده كنند.

۳. جلوگيري از افسردگي

توليد سرتونين رابطه‌اي با سطح مناسب از ويتامين دي دارد و در خلق و خو، اشتها و همچنين خواب موثر است. به همين ترتيب مي‌توان مصرف شير را روشي براي جلوگيري از افسردگي، خستگي مزمن و سندروم پيش از قاعدگي مفيد دانست.

رژیم شیر آنجلینا جولی
رژیم شیر آنجلینا جولی

۴. عضله سازي

شير گاو پروتئين با كيفيت و زيادي دارد كه داراي تمامي آمينواسيدهاي ضروري است و از آنجايي كه كاربرد اصلي آن تغذيه و رشد سريع تر گوساله‌هاست، طبيعي است كه با مصرف آن با افزايش رشد عضالني، حفظ بافت و تثبيت وزن و باال بردن سوخت و ساز جهت كاهش وزن همراه باشد. همچنين پروتئين موجود در آن در رشد و بازسازي عضالت نقش اساسي دارد.

جمع بندي

رژيم‌هايي كه تنها با مصرف يك ماده غذايي همراه هستند در طوالني مدت عملي نيستند و تاثيرات دوره كوتاه مدت آن‌ها نيز پس از مدتي از بين مي‌رود. بدين ترتيب بهتر است راه‌هاي بهتري مانند رژيم‌ شیر که استفاده از شير به اندازه كافي و ورزش جهت رسيدن به تناسب اندام استفاده كنيد.

yun

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا