زیبایی و سلامت

لاغری سریع با رژیم سیب زمینی

رژیم سیب زمینی یا برنامه رژیم غذایی سیب زمینی یک رژیم غذایی کوتاه مدت است که مانند سایر رژیم‌ها روال متعادلی ندارد. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که رژیم سیب زمینی راهی سریع برای کاهش وزن، کاهش التهاب، تنظیم اشتها برای شروع کاهش وزن و تغذیه سالم‌تر است. زیرا امروزه بیشتر افراد چاق هستند و مشکلات گوارشی دارند و به دنبال راه‌های سریع برای رهایی از آن هستند. این رژیم برای آنها روشی خوب و کارآمد محسوب می‌شود. اما آیا اینطور است؟؟ در ادامه با این مقاله مجله نوبل همراه باشید.

خواص رژیم سیب زمینی

 همیشه از سیب زمینی به عنوان یک غذای چاق کننده یاد می‌شده است، اما طبق تحقیقات جدید مصرف روزانه این ماده غذایی می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد; بدون افزایش وزن. این مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا بر روی 18 فرد مبتلا به فشار خون بالا که دارای اضافه وزن و چاق نیز بودند، انجام شد و نتایج آن در کنگره شیمی آمریکا ارائه شد. فشار خون آنها به طور مرتب در بالاترین و کمترین مقادیر ممکن ارزیابی می‌شد. پس از مصرف سیب زمینی، میانگین فشار خون در بالاترین میزان به 4.3 درصد و در کمترین میزان به 3.5 درصد رسید. اما افزایش وزن در این گروه مشاهده نشد.

رژیم چاقی با سیب زمینی
رژیم چاقی با سیب زمینی

چگونه رژیم سیب زمینی بگیریم؟

رژیم سیب زمینی یک ایده ساده و کم هزینه است و برای زیبایی و سلامت شما نیز مناسب است. همانطور که از نام آن مشخص است، تنها چیزی که در طول برنامه مصرف می‌شود سیب زمینی است. بسته به اشتهای هر فرد مصرف 1 تا 2.5 کیلوگرم سیب زمینی در روز مجاز است. هیچ ماده غذایی دیگری در این رژیم وجود ندارد. در صورت تمایل می‌توانید کمی نمک به آن اضافه کنید. در این رژیم توصیه می‌شود روی سیب زمینی نمک نپاشید. اما اگر طعم و مزه دارید و رژیم را رعایت می‌کنید، مصرف مقداری نمک اشکالی ندارد. این رژیم تا حد زیادی منجر به کاهش آب می‌شود که اصلاً کاهش وزن محسوب نمی‌شود. در طول رژیم شما مجاز به نوشیدن چای سیاه، چای، قهوه تلخ و آب هستید. شما همچنین مجاز به مصرف داروها نیز هستید. در طول رژیم سیب زمینی نباید ورزش‌های سنگین انجام داد. ورزش سبک یا پیاده روی گزینه‌های خوبی برای افزودن به این رژیم هستند.

سیب زمینی آب پز یا سرخ شده؟

سیب زمینی بیش از سایر سبزیجات از رژیم غذایی حذف می‌شود. این باور عمومی است که سیب زمینی به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارد باید با احتیاط مصرف شود. اگر سیب زمینی بدون کره، خامه و سس مایونز سرخ و مصرف شود، تنها ۱۱۰ انرژی به ازای هر سیب زمینی به بدن می‌رسد. اما در مقابل، بسیاری از مواد مغذی توسط ویتامین ها و ترکیبات شیمیایی مفید تامین می‌شوند. برای این مطالعه از سیب زمینی پخته بدون روغن استفاده شد. سیب زمینی سرخ کرده و چیپس با حرارت زیاد و روغن زیاد تهیه می‌شود. با سرخ كردن سيب زميني بسياري از مواد مفيد آن از بين مي‌رود و فقط بيان و مقداري مواد معدني باقي مي‌ماند. بخارپز کردن و همچنین پختن آن بهترین راه برای پختن سیب زمینی برای حفظ مواد مغذی آن است.

بیشتر بخوانید  راش پوستی چیست؟ علل، علائم، درمان‌

بهترین روش پخت سیب زمینی

با آب پز کردن سیب زمینی مواد مغذی زیادی را از دست می‌دهد. هدف از این رژیم این است که افراد بیشترین بهره را از پتاسیم موجود در سیب زمینی ببرند زیرا بسیاری از افراد دچار کمبود پتاسیم هستند. دو روش برای پختن سیب زمینی وجود دارد: سیب زمینی‌ها را در آب تازه بجوشانید و به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شوند. آبی که سیب زمینی را با آن پخته اید نگه دارید. زیرا سرشار از مواد مغذی است. آن را در طول روز بنوشید. سیب زمینی‌ها را بخارپز یا کبابی کنید. به مدت 24 ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. قرار دادن سیب زمینی در یخچال نشاسته مقاوم آن را افزایش می‌دهد و به احساس سیری و کنترل اشتها کمک می‌کند. اگر به هر دلیلی به نشاسته مقاوم حساس هستید و بعد از خوردن سیب زمینی پخته احساس نفخ می‌کنید، باید آن را گرم بخورید.

عوارض رژیم سیب زمینی
عوارض رژیم سیب زمینی

چه مدت باید رژیم سیب زمینی را ادامه داد؟

مدت زمان رژیم سیب زمینی به هدف فرد بستگی دارد. می‌توانید این رژیم را تا رسیدن به تناسب اندام ادامه دهید (البته اگر از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رنج نمی‌برید). افرادی هستند که این رژیم را به مدت 10 روز، یک ماه یا حتی یک سال ادامه داده‌اند، اما توصیه می‌شود که چنین رژیمی را تنها 7 روز دنبال کنند. برخی افراد نیز این رژیم را به صورت هفتگی مصرف می‌کنند و سپس در هفته‌های آینده به تدریج تعداد روزهای آن را افزایش می‌دهند. اما آیا واقعاً می‌توان یک هفته فقط سیب زمینی خورد؟ این رژیم‌ها به دلیل عدم تنوع غذایی کسل کننده هستند.

کدام مواد مغذی در 1.5 کیلوگرم سیب زمینی وجود دارد؟

  • کالری: 1034
  • کربوهیدرات: 244
  • گرم فیبر: 32.7
  • گرم شکر: 13.3
  • گرم چربی: 1.4
  • گرم پروتئین: 22

گرم ویتامین B، کمپلکس و ویتامین C، مس، آهن، منیزیم، منگنز، روی، پتاسیم و فسفر سیب زمینی دارای مواد مغذی زیادی است اما حاوی تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن نیست. اساساً پزشکان رژیمی را توصیه می‌کنند که شامل همه گروه های غذایی باشد. متأسفانه ادعا می‌شود که پیروی از این رژیم برای مدت طولانی مشکلی ندارد. در حالی که فرد پس از مدت کوتاهی دچار کمبود برخی مواد مغذی می‌شود. یکی از خواص سیب زمینی نشاسته مقاوم آن است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید  لاغری و کاهش وزن با رژیم سیب و دارچین

رژیم سیب زمینی سرشار از نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم نوعی نشاسته است که بدن قادر به هضم آن نیست. این نوع نشاسته در معده یا روده کوچک هضم نمی‌شود و به روده بزرگ می‌رسد. در روده بزرگ، باکتری‌ها از نشاسته مقاوم در طی فرآیند تخمیر برای ساخت اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه استفاده می‌کنند. فواید نشاسته مقاوم به دلیل قابلیت هضم بودن باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود و در پاسخ به آن سطح انسولین کمی افزایش می‌یابد. مطالعات نشان داده است که نشاسته مقاوم سطح گلوکز را در پاسخ به وعده های غذایی کاهش می‌دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. این نشاسته باعث کاهش اشتها و ذخایر چربی می‌شود. همه این اثرات با کاهش وزن همراه است. اختلالات میکروبیوم روده ارتباط مستقیمی با چاقی دارد.

در رژیم سیب زمینی نشاسته مقاوم با ساخت اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه سلامت میکروبیوم را بهبود می‌بخشد. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه برای سلامت روده مهم هستند. زیرا التهاب را کاهش می‌دهد، به بهبود سریعتر کمک می‌کند و میزان باکتری‌های بد روده را کاهش می‌دهد. سیب زمینی ها را بپزید و به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید تا نشاسته محکمی به دست آید. سعی کنید سیب زمینی را سرد یا در دمای اتاق بخورید. اگر سیب زمینی‌ها را روی حرارت زیاد بپزید، بیشتر نشاسته‌های مقاوم از بین می‌رود.

آیا رژیم سیب زمینی یک رژیم غذایی سالم است؟

سیب زمینی به دلیل نشاسته مقاوم (سرد) و فیبر بالا، غذای خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی شماست، اما از سیب زمینی به تنهایی به عنوان رژیم غذایی استفاده نکنید. مهم نیست که یک غذا چقدر مواد مغذی داشته باشد، پاسخگوی تمام نیازهای بدن نیست. سعی کنید در یک رژیم غذایی متعادل از آن پیروی کنید و از سیب زمینی نیز مانند این رژیم استفاده کنید.

جدول میزان کالری سیب زمینی

نوع پخت انرژی (کیلوکالری) چربی (گرم) پروتئین (گرم) کربوهیدرات (گرم)
سیب زمینی خام 77 0.09 2.02 17.47
سیب زمینی آبپز 86 0.10 1.87 20.01
سیب‌زمینی تنوری 93 0.10 1.96 21.55
سیب‌زمینی سرخ شده 314 16.12 3.76 38.44
چیپس سیب زمینی 542 36.40 6.56 50.81

مطالب مرتبط:

رژیم سیب

رژیم سیب و دارچین

جمع بندی

از نظر علمی هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که بتواند در مدت کوتاهی وزن خود را بدون آسیب رساندن به بدن کاهش دهد. بهترین رژیم‌ها رژیم‌هایی هستند که با استفاده از تمام مواد مغذی، ورزش سالم، وزن فرد را حدود دو کیلوگرم در ماه کاهش دهند.

منبع: Potato diet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا