رپورتاژ

کامل‌ترین لیست بهترین قرص‌های گیاهی لاغری

تمام افرادی که دغدغه اضافه‌وزن دارند، حداقل یک بار به استفاده از قرص گیاهی لاغری در انواع رژیم غذایی فکر کرده‌اند. تبلیغات این قرص‌ها اغلب ادعا می‌کنند که با مصرف آن‌ها به راحتی اشتها سرکوب می‌شود، متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند و چربی‌سوزی به شکلی خودکار انجام می‌شود.

اما آیا تمام این ادعاها درست است؟ ما در این مطلب لیمومی قرار است معروف‌ترین و بهترین قرص‌های لاغری را به همراه عوارض جانبی آن‌ها معرفی کنیم تا در نهایت شما تصمیم بگیرید که آیا حاضرید روند لاغر شدنتان را به دست این قرص‌ها بسپرید یا نه.

11 قرص گیاهی لاغری

قبل از معرفی این قرص گیاهی لاغری باید بگوییم که مصرف هر قرصی در انواع رژیم غذایی حتما و حتما باید با مشورت پزشک متخصص انجام شود. بعضی از این قرص‌ها، با قرص‌های دیگری که افراد برای سلامتیشان مصرف می‌کنند تداخل ایجاد می‌کنند و به هر بدنی نمی‌سازند. پس لطفا قبل از مصرف آن‌ها با یک متخصص مشورت کنید. یا اینکه راهی راحت‌تر مثل رژیم مزوبولیک را انتخاب کنید.

معروف‌ترین قرص‌های گیاهی لاغری عبارتند از:

قرص عصاره چای سبز

 عصاره چای سبز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا و پتانسیل افزایش متابولیسم یک قرص گیاهی لاغری محبوب حساب می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عصاره چای سبز می‌تواند با افزایش اکسیداسیون چربی و ترموژنز (فرایند سوزاندن کالری برای تولید گرما) به کاهش وزن کمک کند.

  • عوارض جانبی: عصاره چای سبز به طور کلی در صورت مصرف در حد اعتدال بی خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن به دلیل داشتن کافئین می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، اضطراب، تپش قلب و مشکلات گوارشی شود.

انواع قرص گیاهی لاغری

قرص گلوکومانان

گلوکومانان یک فیبر طبیعی است که از ریشه گیاه «کنجاک» به دست می‌آید. عملکرد این قرص گیاهی لاغری به این شکل است که در معده و روده با جذب آب به شکل فیبر درمی‌آید. این فیبر به احساس سیری، کاهش جذب کروبوهیدرات مضر و کاهش کالری دریافتی کمک می‌کند.

گاهی اوقات از این قرص برای کنترل دیابت، کلسترول خون و یبوست هم استفاده می‌کنند.

  • عوارض جانبی: گلوکومانان به طور کلی وقتی طبق دستور مصرف شود بی‌خطر است، اما می‌تواند عوارض جانبی مانند نفخ، گاز و اسهال ایجاد کند.
کاغذ چگونه اختراع شد؟

علاوه بر این نوشیدن مقدار زیادی آب هنگام مصرف گلوکومانان برای جلوگیری از خفگی یا انسداد در گلو یا روده ضروری است، چون این قرص در هنگام تماس با آب منبسط می‌شود و ممکن است برای فرد مصرف‌کننده خطر بزرگ خفگی را ایجاد کند.

قرص گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا یک میوه استوایی است که از پیوند کدو و گوجه‌فرنگی به دست می‌آید و قرص لاغری آن هم طرفداران خاص خود را دارد. این قرص حاوی اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) است و سازندگان آن ادعا می‌کنند که گارسینیا کامبوجیا، با جلوگیری از تولید چربی و سرکوب اشتها به کاهش وزن کمک می‌کند.

نمی‌توان به طور قطع ادعا کرد که این قرص واقعا تاثیر زیادی رو لاغری می‌گذارد، چون تحقیقات انجام شده بر روی آن نتایج ضد‌ونقیضی را نشان می‌دهند.

  • عوارض جانبی: برخی از کاربران عوارض جانبی مانند سرگیجه، خشکی دهان، سردرد و مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی و مشکلات پوستی را بعد از مصرف این قرص گزارش کرده‌اند.

قرص کتون تمشک یا رزبری کتون

کتون‌های تمشک ترکیبات طبیعی موجود در تمشک قرمز، شاتوت و ذغال‌اخته هستند و اعتقاد بر این است که با افزایش تجزیه چربی و تنظیم متابولیسم، به کاهش وزن کمک می‌کنند.

بیشتر مطالعات روی کتون‌های تمشک بر روی حیوانات انجام شده است و تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی واقعی آن‌ها در انسان مورد نیاز است.

  • عوارض جانبی: می‌گویند که کتون‌های تمشک به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، اما برخی از مصرف‌کنندگان عوارض جانبی مانند بی‌قراری، افسردگی، اختلالات کبدی، سقط جنین، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا را گزارش کرده‌اند.

قرص برای لاغری

قرص کافئین

 کافئین یک محرک طبیعی است که در قهوه، چای، شکلات و سایر منابع یافت می‌شود.  این ماده به دلیل توانایی آن در افزایش متابولیسم، سرکوب اشتها و افزایش چربی‌سوزی، اغلب در قرص‌های لاغری گیاهی گنجانده می‌شود. با این حال اکثر متخصصان آن را به عنوان یک داروی گیاهی لاغری با اثر بالا پیشنهاد نمی‌کنند.

قرص کافئین به هیچ عنوان نباید برای افراد زیر 14سال و خانم‌های باردار و شیرده استفاده شود.

  • عوارض جانبی: کافئین به طور کلی وقتی در حد متعادل مصرف شود بی‌خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، عصبی بودن، افزایش ضربان قلب، تشنگی زیاد، لرزیدن، رفلاکس معده و مشکلات گوارشی شود.
بهترین سرمایه گذاری برای دانشجوها

قرص CLA (اسید لینولئیک مزدوج)

CLA یک اسید چرب طبیعی است که در گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود. اعتقاد بر این است که CLA با کاهش چربی بدن و افزایش توده عضلانی بدون چربی، به کاهش وزن کمک می‌کند.

در بین انواع قرص گیاهی لاغری، قرص CLA در بین ورزشکاران طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است و تحقیقات زیادی اثربخشی آن را تایید کرده‌است.

  • عوارض جانبی: CLA به طور کلی اگر بر اساس دوزی که پزشک پیشنهاد کرده‌است مصرف شود بی‌خطر است، اما برخی از مصرف‌کنندگان عوارض جانبی مانند تجمع چربی در کبد، مقاومت به انسولین، اسهال، درد معده و حالت تهوع را گزارش کرده‌اند.

قرص فورسکولین

 فورسکولین عصاره‌ای است که از ریشه گیاه Coleus forskohlii به دست می‌آید. این گیاه از خانواده نعناها است. قرص فروسکولین هم مانند قرص CLA در بین ورزشکاران محبوبیت دارد و به عضله‌سازی هم کمک می‌کند.

این قرص گیاهی لاغری با افزایش سطح آدنوزین مونوفسفات حلقوی (cAMP)، که در سوخت‌ساز چربی و تولید انرژی نقش دارد، باعث کاهش وزن می‌شود.

  • عوارض جانبی: به طور کلی فورسکولین در بین قرص‌های لاغری خیلی قوی، بی‌خطر به نظر می‌رسد اما ممکن است عوارضی مثل فشار خون پایین، افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، انسداد مجاری صفرا، فقر آهن و مشکلات گوارشی را با خود به همراه داشته باشد.

قرص گیاهی برای کاهش وزن

قرص سنا

سنا یک ملین طبیعی است که از برگ و میوه گیاه سنا به دست می‌آید. به دلیل توانایی آن در تقویت حرکات روده و کاهش وزن، قرص سنا به عنوان  قرص‌ لاغری گیاهی هم در نظر گرفته می‌شود.

خواص قرص لاغری گیاهی سنا بیشتر در طب سنتی به اثبات رسیده تا اینکه نتایج علمی آن را تایید کرده باشند. آن چیزی که مشخص این است که سنا روده را تحریک می‌کند که حرکت و دفع بیشتری داشته باشد.

استفاده از قرص سنا برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شود زیرا می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت، از دست دادن آب و املاح بدن و وابستگی بیش‌از‌حد شود. بانوان باردار و افراد زیر 18 سال به هیچ عنوان نباید از این قرص استفاده کنند.

  • عوارض جانبی:

 سنا به طور کلی در صورت استفاده کوتاه مدت بی‌خطر است، اما استفاده طولانی مدت آن می‌تواند منجر به کم‌آبی ، اختلال در انعقاد خون، دل‌پیچه، سرگیجه و عوارض دیگر شود.

قرص گیاهی لاغری

قرص نارنج

در مورد این قرص گیاهی لاغری تحقیقاتی شده است، اما هیچ کدام از آن‌ها به طور قطع تاثیرگذاری این قرص را تایید نمی‌کنند.

نکات مهم در خرید چراغ سقفی روکار

آنچه که راجع به قرص لاغری نارنج یا همان پرتقال تلخ می‌دانیم این است که حاوی سینفرین، ترکیبی شبیه به افدرین است و سازندگان آن اعتقاد دارند که با افزایش متابولیسم و سرکوب اشتها، به کاهش وزن کمک می‌کند.

این قرص ممکن است باعث عوارض زیادی شود که سازمان غذا و دارو آمریکا آن را تایید کرده‌است، در ادامه به این عوارض اشاره می‌کنیم.

  • عوارض جانبی: برای این قرص عوارضی مثل درد سینه، عصبی‌شدن، سردرد، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و غیره گزارش شده‌است.

قرص هودیا گوردونی

خودیا گوردونی یک گیاه مشابه کاکتوس است و بیشتر در قاره آفریقا رشد می‌کند، قرص گیاهی لاغری هودیا گوردونی به عنوان یک عامل سرکوب‌کننده برای اشتها هستند. در واقع تاثیر این گیاه بیشتر بر روی مرکز اشتهای مغز خود را نشان می‌دهد.

تحقیقات کاملا تایید کننده‌ای وجود ندارد که اثر مثبت و بدون عوارض این قرص گیاهی را اثبات کند، اما می‌دانیم که در دنیای متنوع قرص‌های لاغری خیلی قوی، هودیا گوردونی هم شناخته‌شده است.

  • عوارض جانبی: تهوع، واکنش‌های پوستی، فشار خون، ضربان قلب بالا، سرگیجه و سوء تغذیه از جمله عوارض مصرف هودیا گوردونی است.

قرص زردچوبه

زردچوبه یک ادویه زرد روشن است که از گیاهی به همین اسم می‌آید. زردچوبه در واقع عضوی از خانواده زنجبیل است. این ادویه به عنوان یک ادویه پرخاصیت محبوبیت پیدا کرده و اعتقاد بر این است که مزایای سلامتی مختلفی مثل کمک به مدیریت وزن دارد.

قرص زردچوبه هم با ماده‌ای به اسم کورکومین در خود دارد به کاهش وزن، آب شدن چربی و تنظیم متابولیسم کمک می‌کند.عوارض جانبی: به طور کلی مکمل‌های زردچوبه بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، اما ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی مانند حالت تهوع، اسهال و واکنش های آلرژیک ایجاد کنند.

در انتها:

بدون تعارف معجزه‌ای به اسم لاغری با قرص‌های گیاهی وجود ندارد. مصرف تمام این قرص‌ها باید با مشورت پزشک متخصص انجام شود و تداخل دارویی تمام آن‌ها باید در نظر گرفته شود.

بهترین قرص لاغری دنیا هم عوارض خود را دارد. متاسفانه درصد زیادی  از این قرص‌ها به شکل تقلبی و با ترکیبات مخدر مثل شیشه در عطاری‌ها به فروش می‌رسند، به خاطر همین پیشنهاد می‌کنیم قرص لاغری گیاهی را حتما از داروخانه‌ها تهیه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مجله نوبل

سایت مجله نوبل یک سایت خبری و فرهنگی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، فیلم و سینما، مد و استایل، سبک زندگی و ... فعالیت می‌کند. در این سایت شما می‌توانید به آخرین اخبار و گزارش‌ها در این حوزه‌ها دسترسی پیدا کنید و همچنین مقالات، نقد و بررسی فیلم‌ها، محصولات تکنولوژی و مد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا