رپورتاژ

برای چاقی چه بخوریم؟ بخورید و بیاشامید تا چاق شوید!

آیا از شنیدن عبارت «پوست و استخونی» خسته شده‌اید؟! لاغری بیش از اندازه کفرتان را در آورده و در لباس‌هایتان، زیبا و خوش‌اندام دیده نمی‌شوید؟! می‌خواهید تپل و خوش‌هیکل شوید؟ در این مقاله به سراغ انواع خوراکی‌های خوشمزه رفته‌ایم تا با شمردن کالری‌ها و مواد مغذی هرکدام، راهی برای افزایش وزن پیدا کنیم و بفهمیم برای چاقی چه بخوریم.

اگر می‌خواهید بدانید دقیقا در هر وعده غذایی چی بخورید و چقدر بخورید، میتوانید از برنامه رژیم غذایی لیمومی استفاده کنید.

دلایل لاغری زیاد از حد

همانطور که چاقی بیش از حد، زیبا نیست، لاغری مفرط هم جذابیت ندارد؛ پس اگر می‌خواهید وزن‌تان بیشتر شود، بهتر است اول با دلایل لاغری زیاد آشنا شوید سپس به سراغ مبارزه با لاغری بروید.

ژنتیک

اگر در خانواده و اقوام نزدیک‌تان به جز شما، کس دیگری هم هست که از لاغری بیش از حد رنج می‌برد، به احتمال خیلی زیاد شما به‌صورت ژنتیکی متابولیسمی بیشتر از دیگران دارید یا کم‌اشتها هستید و باید برای چاق‌شدن بیشتر تلاش کنید.

فعالیت بدنی بالا و رژیم لاغری شدید

ورزش، فعالیت بدنی و رژیم لاغری تاثیر چشمگیری در لاغرشدن و لاغرماندن دارد؛ درنتیجه اگر زیاد ورزش می‌کنید یا دائماً درحال گرفتم رژیم لاغری هستید، نباید از خودتان انتظار داشته باشید که چاق شوید؛ چراکه هرچه می‌خورید در همان لحظه به انرژی تبدیل شده و در بدن‌تان سوخت می‌شود.

برخی از داروها و بیماری‌ها

بعضی از بیماری‌ها مانند تیروئید، دیابت، بیماری‌های گوارشی و سرطان با لاغری همراه است. اگر به یکی از این بیماری‌ها مبتلا هستید، قطعاً اندامی لاغر دارید. به‌علاوه مصرف برخی از داروها به تهوع و کاهش وزن منجر می‌شود؛ قبل از اینکه رژیم غذایی چاقی بگیرید یا به خوردن داروهای افزایش وزن روی بیاورید حتما با پزشک مشورت کنید تا تداخل دارویی پیدا نکنید.

بهترین سرمایه گذاری برای دانشجوها

دردهای روحی

استرس، مادر همه دردهای جسمی است. وقتی استرس زیادی دارید یا از درد و ناراحتی عاطفی رنج می‌کشید، وزن‌تان را از دست می‌دهید و لاغر می‌شوید. در چنین مواقعی به‌جای پرخوری بهتر است به روانشناس مراجعه کنید تا با حال خوبی بتوانید برای افزایش وزن اقدام کنید.

رژیم چاقی؛ راه‌حل دغدغه برای چاقی چه بخوریم؟

افرادی که نیاز به افزایش وزن دارند، اغلب می‌توانند این کار را با افزایش مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات کامل، چربی‌های سالم و پروتئین انجام دهند.  برای مثال غلات کامل، میوه‌های خشک، سیب‌زمینی، آووکادو، ماهی‌های روغنی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی خوراکی‌های خوبی برای افزایش وزن هستند.

ناگفته نماند، همانقدری که رژیم غذایی برای لاغری مهم است و باید اصولی انجام شود، رژیم غذایی برای چاقی هم مهم است

13 غذای مفید برای چاقی

پایدارترین راه برای افزایش وزن این است که این کار را به آرامی انجام دهید و در بالا بردن وزن‌تان تعجیل نکنید. افزایش وزن سریع کمی چالش‌برانگیز است و حفظ آن هم به مراتب سخت‌تر از اضافه‌کردن وزن به‌طور مداوم و آرام خواهد بود.

افرادی که می‌خواند وزنشان سریع اضافه شود، ابتدا باید با پزشک مشورت کنند. در برخی موارد، مشکلاتی که در مسیر اضافه وزن یا لاغری وجود دارد، ریشه‌ای‌تر بوده و می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد که به درمان و مداخله پزشکی نیاز دارد.

اسموتی‌های پروتئینی و خانگی

خوردن اسموتی، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیاست؛ مخصوصاً وقتی که شیرینی طعم‌ها به زبان‌تان می‌رسد و راهش را به شکم‌تان پیدا می‌کند تا جذب بدن‌تان شود.

نوشیدن اسموتی برای میان‌وعده، گزینه مناسبی برای افزایش وزن است؛ البته بهتر است خودتان در خانه اسموتی درست کنید و کمتر به سراغ نمونه‌های کافه‌ای و بیرون‌بر بروید؛ چراکه آن‌ها سرشار از قند غیرطبیعی و فاقد مواد مغذی هستند.

مقایسه پاراج و imdb

شیر

شیر با تعادل خوبی که از تجمیع پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها دارد، منبع خوبی از کلسیم و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

این نوشیدنی سفید، سال‌هاست به‌عنوان افزایش‌دهنده وزن یا عضله‌ساز استفاده می‌شود و برای افرادی که می‌خواهند بیشتر عضله‌سازی کنند و وزن‌شان را بالا ببرند، بسیار مفید است.

برنج سفید

برنج یک منبع کربوهیدرات مناسب و نسبتاً کم‌هزینه برای کمک به افزایش وزن است. 158 گرم برنج سفید (معادل یک پیمانه) پخته شده حدود 190 کالری، 44 گرم کربوهیدرات و چربی بسیار کمی دارد.

آجیل‌ها و کره مغزیجات

برای چاقی چه بخوریم؟ بادام و بادام‌زمینی! این دو یار همیشگی رژیم‌های غذایی هستند؛ چه برای چاقی و چه برای لاغری. فقط یک مشت بادام معادل 170 کالری، 6 گرم پروتئین، 4 گرم فیبر و 15 گرم چربی دارد و به‌تنهایی می‌تواند یک میان‌وعده مفید و سالم برای افزایش وزن باشد.

کره‌های مغزیجات نیز جایگزین خوبی برای آجیل‌ها هستند، البته به شرطی که بدون قند مصنوعی و روغن باشند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌ها برای افزایش وزن است. لوسین آمینواسید موجود در گوشت قرمز، ترکیب برنده گوشت قرمز برای عضله‌سازی است. برش گوشت قرمز و پخت آن به‌شکل استیک می‌تواند غذایی عالی برای چاق‌شدن باشد.

شکلات تلخ

شکلات تلخی که حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد، مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و به تنظیم استرس و سطح قند خون کمک زیادی می‌کند.

پنیر و ماست پرچرب

پروتئین، کربوهیدرات و چربی ترکیبات اصلی ماست پرچرب و پنیر است. این دو ماده لبنی خوشمزه به راحتی صدها کالری به شما اضافه می‌کند.

انواع پروتز سینه

سیب‌زمینی و مواد نشاسته‌دار

ارزان‌ترین، سریع‌ترین و خوشمزه‌ترین جواب سوال برای چاقی چه بخوریم، سیب‌زمینی و مواد غذایی حاوی نشاسته است؛ برای همین همه ورزشکارها ماکارونی و سیب‌زمینی را در میان‌وعده یا وعده‌های غذایی‌شان می‌گذارند.

غذای دریایی

ماهی‌ها به‌خصوص سالمون، قزل‌آلا و ماهی‌های روغنی با امگای 3 فراوان، هم برای سلامتی مفیدند، هم به چاقی شما کمک می‌کنند. اگر بوی ماهی شما را اذیت می‌کند و درآوردن تیغ‌ها آزارتان می‌دهد، از تن ماهی استفاده کنید.

میوه خشک

میوه خشک برخلاف ظاهر کوچک و مصنوعی خود، پر از آنتی‌اکسیدان و ریزمغذی‌های مفید برای افزایش وزن است. این خوراکی خوش‌رنگ سرشار از قند طبیعی است.

نان سبوس‌دار

نان سبوس‌دار یک منبع مغذی و پر از کربوهیدرات است. برای چاقی بیشتر می‌توانید این نان را با سایر مواد پروتئینی مثل تخم‌مرغ، گوشت و پنیر نوش جان کنید

مکمل‌های پروتئینی

اغلب ورزشکارانی که به‌دنبال عضله‌سازی و افزایش وزن هستند، از مکمل‌های پروتئینی استفاده می‌کنند. بهتر است این مواد را قبل یا بعد از تمرین ورزشی میل کنید.

گرانولا

غلات کامل از منابع سرشار از کربوهیدرات، فیبر، مواد مغذی، آنتی اکسیدان و کالری هستند؛ حواستان باشد به سراغ غلات فراوری‌شده و پرقند نروید. گرانولا، سبوس و بلغور جو دو سر از خوش‌خوراک‌های چاق‌کننده هستند.

در آخر

همه این‌ها را گفتیم که به شما یادآور شویم برای افزایش وزن باید بیشتر از حد معمول کالری مصرف کنید. البته مراقب باشید که این کالری‌ها تبدیل به چربی اضافه نشوند. کارشناسان تغذیه می‌توانند پیشنهادات خوبی به شما بدهند تا بفهمید برای چاقی چه بخورید.

منبع: مجله سلامتی لیمومی

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

مجله نوبل

سایت مجله نوبل یک سایت خبری و فرهنگی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، فیلم و سینما، مد و استایل، سبک زندگی و ... فعالیت می‌کند. در این سایت شما می‌توانید به آخرین اخبار و گزارش‌ها در این حوزه‌ها دسترسی پیدا کنید و همچنین مقالات، نقد و بررسی فیلم‌ها، محصولات تکنولوژی و مد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا