ترفندتکنولوژی و دیجیتال

نشانه هک شدن گوشی؛ چگونه از اطلاعات شخصی‌تان محافظت کنید؟

در حال حاضر، با پیشرفت تکنولوژی در جنبه‌های مختلف، امکان هک کردن گوشی‌های موبایل بیشتر از همیشه وجود دارد. سرقت اطلاعات موبایل و اخاذی کردن با استفاده از آن، کابوسی برای کاربران گوشی‌های هوشمند است.

اما نشانه هک شدن گوشی چیست؟ چه علائمی بر هک شدن گوشی اشاره می‌کنند؟ و چگونه می‌توانیم از هک شدن گوشی و سرقت اطلاعاتمان جلوگیری کنیم؟ در این مقاله، قصد داریم 12 نشانه هک شدن گوشی را معرفی کرده و راهکارهایی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در برابر هک شدن و سرقت اطلاعات خود، جلوگیری کنید. در ادامه با مجله نوبل همراه باشید.

به چه دلیل گوشی هک می‌شود؟

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه تقریباً هر چیزی را می‌توان هک کرد؛ حتی گوشی‌های موبایل که در دست ما قرار دارند. هک کردن گوشی یا تبلت می‌تواند به منظور اهداف مختلفی صورت گیرد، اما بیشترین هدف هکرها، دسترسی به اطلاعات شخصی یا فایل‌های ماست.

احتمالاً شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر، اطلاعات مهم و حیاتی در گوشی خود دارید. حالا تصور کنید یک فرد با هدف سودجویانه، گوشی شما را هک کند و به تمام این اطلاعات دسترسی پیدا کند! هک گوشی موبایل می‌تواند به منظور ردیابی شما و حتی اخاذی نیز صورت گیرد. اما آیا راهی وجود دارد که بفهمیم آیا گوشی ما هک شده است یا خیر؟

خبر خوب این است که وقتی فردی گوشی یا تبلت شما را هک می‌کند، نشانه‌هایی از خود به جا می‌گذارد. با دانستن علائم هک شدن گوشی، می‌توانید به سرعت اقدامات لازم را برای جلوگیری از سرقت اطلاعات خود انجام دهید و هکر را از دستیابی به هدفش بازدارید. در ادامه، 12 نشانه هک شدن گوشی را برای شما معرفی می‌کنیم. این نشانه‌ها ممکن است ظاهری و سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشند.

نشانه های هک شدن گوشی
نشانه های هک شدن گوشی

اگر نیاز به داشتن دو اکانت در واتساپ دارید، مقاله چگونه در واتساپ دو اکانت داشته باشیم را مطالعه کنید.

نشانه هک شدن گوشی

ابتدا، ما به بررسی نشانه‌های نرم‌افزاری هک شدن گوشی می‌پردازیم. این علائم بیشتر در حوزه استفاده از برنامه‌ها، ارسال و دریافت پیامک و مرور وب قابل مشاهده هستند و ارتباطی با سخت‌افزار گوشی شما ندارند.

1. کند شدن گوشی

اولین نشانه هک شدن گوشی کاهش سرعت آن است. کاهش سرعت عملکرد گوشی یا تبلت به میزان غیرطبیعی می‌تواند یکی از نشانه‌های هک شدن دستگاه و دزدیده شدن اطلاعات آن باشد. البته باید توجه داشت که همیشه کاهش سرعت عملکرد گوشی و تبلت نشانه هک شدن نیست، زیرا با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه آن‌ها، کاهش سرعت طبیعی است. اما اگر کاهش سرعت به صورت ناگهانی و بدون دلیل قابل توجیه رخ دهد و شدت آن بیش از حد معمول باشد، ممکن است نشانه‌ای از هک شدن باشد.

بررسی گوشی آنر X7a | مشخصات، دوربین و قیمت

برای مثال، فرض کنید تا دیروقت گوشی خود را به طور عادی استفاده می‌کردید و هیچ تاخیر یا لگی در عملکرد آن وجود نداشت. اما از امروز و پس از نصب یک برنامه جدید، عملکرد دستگاه به شدت کاهش یافته است. در این حالت، کاهش سرعت عملکرد گوشی می‌تواند یکی از نشانه‌های هک شدن باشد. بنابراین، باید به طور جدی با کاهش ناگهانی سرعت گوشی و تبلت روبرو شده و اقدامات لازم را انجام دهید.

2. ارسال و دریافت خودکار پیامک

یکی از نشانه هک شدن گوشی، دریافت و ارسال پیامک‌های عجیب است. اما باید توضیح داد که منظور از پیامک‌های عجیب، پیامک‌های تبلیغاتی رایج نیستند که توسط اپراتورهای تلفن همراه ارسال می‌شوند. در واقع، منظور از پیامک‌های عجیب، پیامک‌هایی است که شامل محتوای غیرمعمول هستند و از شماره‌های ناشناس ارسال می‌شوند و شما نمی‌توانید متوجه منظور آن‌ها شوید. این نوع پیامک‌ها می‌توانند نشانه‌ای از هک شدن دستگاه باشند.

بنابراین، اگر گوشی شما به طور خودکار پیامک‌هایی به شماره‌های مختلف ارسال می‌کند، باید مطمئن شوید که این رفتار مشکوک ناشی از عاملی مخرب است و ممکن است نشانه‌ای از هک شدن گوشی باشد. همچنین، دریافت پیامک‌هایی که شامل محتوای عجیب هستند و از شماره‌های ناشناس ارسال می‌شوند و شما نمی‌توانید آن‌ها را تفسیر کنید، نیز می‌تواند نشانه‌ای از هک شدن دستگاه باشد.

نشانه هک شدن گوشی اندروید
نشانه هک شدن گوشی اندروید

3. نصب خودکار اپلیکیشن

یکی از نشانه هک شدن گوشی، نصب خودکار اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های عجیب و غریب است. در واقع، اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی موبایل باید تنها با اجازه شما نصب شوند و اگر این اتفاق به صورت خودکار رخ داد، بدون شک با شرایط مشکوک و عجیبی روبرو خواهید شد.

اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، حتماً درباره اپلیکیشنی که به طور خودکار در گوشی شما نصب شده، تحقیق کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. همچنین، توصیه می‌شود اپلیکیشن مورد نظر را از دستگاه حذف کنید تا از سرقت اطلاعات جلوگیری کنید. بنابراین، نصب خودکار اپلیکیشن‌های عجیب را به عنوان یکی از نشانه‌های جدی هک شدن گوشی موبایل در نظر بگیرید.

4. کاهش شارژ سیمکارت یا افزایش قبض

یکی از نشانه هک شدن گوشی، شارژ سیم کارت است. اگر شارژ سیم کارت شما به صورت خودکار کاهش می‌یابد، احتمالاً گوشی موبایل شما هک شده است و اطلاعات شما به روش‌های خاصی که توسط هکران طراحی شده‌اند، ارسال می‌شود. بنابراین، همیشه جدی بگیرید که شارژ سیم کارت شما به صورت خودکار کاهش یابد یا قبض موبایل شما افزایش یابد! با این حال، در آیفون‌های اپل، برنامه‌های iMessage و FaceTime ممکن است منجر به کاهش خودکار شارژ پولی شوند، اما این دو مورد به هک شدن گوشی مربوط نمی‌شوند.

تبلت Honor Pad X8 Lite با صفحه نمایش 9.7 اینچی و تراشه Helio G80 معرفی شد

5. افزایش مصرف اینترنت

بیشتر ابزارهای استفاده شده برای هک کردن گوشی‌های موبایل و رد و بدل اطلاعات، بر پایه اینترنت عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، از شبکه اینترنت برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. بنابراین، زمانی که گوشی شما هک می‌شود، مصرف حجم اینترنت آن نیز افزایش خواهد یافت، زیرا داده‌ها و اطلاعات در پس‌زمینه دستگاه به صورت مداوم رد و بدل می‌شوند.

بنابراین، اگر متوجه شدید که مصرف اینترنت گوشی موبایل شما به شدت افزایش یافته است، مطمئن شوید که یک برنامه مخرب در دستگاه نصب شده است یا یک عاملی منجر به بروز این مشکل شده است و این عامل ممکن است با هک کردن موبایل شما ارتباط داشته باشد.

6. اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی

اگر ایمیل‌هایی که از گوشی یا تبلت خود برای دیگران ارسال می‌کنید به طور خودکار در پوشه اسپم قرار می‌گیرند، این ممکن است یکی از نشانه‌های هک شدن موبایل شما باشد.

به عبارت دیگر، اگر ایمیل‌های ارسالی شما به طور خودکار بلاک و به عنوان اسپم شناخته شوند، احتمالاً کدهای مخربی در دستگاه شما فعال هستند که منجر به بروز این مشکل و اختلال در روند ارسال ایمیل می‌شوند و اطلاعات ایمیل شما ممکن است توسط هکر مورد سوءاستفاده قرار گیرد. بنابراین، این نیز یکی از نشانه‌های احتمالی هک شدن گوشی یا تبلت است.

نشانه هک شدن گوشی چیست
نشانه هک شدن گوشی چیست

7. نمایش پیام پاپ آپ عجیب

یکی از نشانه هک شدن گوشی، نمایش پیام‌های عجیب پاپ آپ است. اگر اخیراً با مشکل نمایش پیغام‌های پاپ آپ عجیب در گوشی خود روبرو شده‌اید، احتمالاً یک اپلیکیشن مخرب و جاسوسی در دستگاه شما وجود دارد. این مسئله می‌تواند یکی از نشانه‌های هک شدن موبایل باشد. برای رفع این مشکل، حتماً باید اپلیکیشن مخربی که نصب کرده‌اید را شناسایی و از دستگاه خود حذف کنید. چند هفته قبل، ارسال خودکار پیغام‌های دعوت به کانال و گروه‌های تلگرام و باز شدن خودکار این اپلیکیشن، برای بسیاری از کاربران مشکل ساز شده بود. عامل ایجاد این مشکل نیز به نصب یک اپلیکیشن مخرب مرتبط بود.

8. بازشدن خودکار سایت‌ها

کدهای مخربی که توسط هکرها نوشته می‌شوند و باعث اختلال در عملکرد گوشی یا تبلت می‌شوند، ممکن است شما را به وبسایت‌های مشکوک هدایت کنند. به عنوان مثال، تصور کنید در حال استفاده از گوشی خود هستید و بدون اقدام شما، مرورگر دستگاه باز شده و شما را به یک سایت خاص منتقل می‌کند. در این شرایط، مطمئن باشید که مشکل جدی‌ای در گوشی شما وجود دارد و احتمال هک آن بالاست.

در بسیاری از موارد، نصب یک اپلیکیشن مخرب منجر به بروز مشکلات مشابه شده و بستر مناسبی را برای هک موبایل شما فراهم می‌کند. بنابراین، باید اپلیکیشن مخرب را شناسایی و از روی گوشی خود حذف کنید.

9. خالی شدن سریع باتری

یکی از دلایل خالی شدن سریع شارژ باتری، هک شدن گوشی موبایل نیست. در واقع، این مشکل معمولا به دلیل کاهش کیفیت شارژدهی باتری یا تنظیمات نادرست در دستگاه رخ می‌دهد. با این حال، در برخی موارد خاص، خالی شدن ناگهانی و مشکوک شارژ باتری ممکن است نشانه‌ای از هک شدن گوشی باشد و باید به آن توجه کرد. زیرا وقتی گوشی هک می‌شود، فعالیت‌هایی در پس زمینه انجام می‌شود که نیاز به انرژی باتری دارد. به همین دلیل، شارژ باتری در صورت هک شدن گوشی، سریع‌تر از حالت عادی خالی می‌شود.

12 لپ تاپ مناسب برای کودکان در سال 2023؛ لپ تاپ کودک (آپدیت خرداد 1402)

10. داغ شدن بی‌دلیل گوشی

یکی از واضح‌ترین نشانه هک شدن گوشی شما، داغ شدن غیرمعمول و بدون دلیل بدنه دستگاه است. در حالتی که اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های سنگین را اجرا می‌کنید، داغ شدن گوشی به طور طبیعی است. اما اگر در زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، شاهد داغ شدن عجیب و بدون دلیل آن هستید، قطعاً با شرایط مشکوکی روبرو خواهید بود که ممکن است ناشی از هک شدن موبایل باشد. زمانی که گوشی شما هک می‌شود و اطلاعات در پس زمینه آن رد و بدل می‌شوند، پردازنده گوشی فعال خواهد بود و این باعث داغ شدن دستگاه بدون استفاده شما می‌شود. بنابراین، داغ شدن بدون دلیل گوشی یا تبلت خود را نادیده نگیرید و به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هک شدن گوشی چه نشانه هایی دارد
هک شدن گوشی چه نشانه هایی دارد

11. خاموش و روشن شدن گوشی

یکی از نشانه‌های دیگر وجود فردی مزاحم در گوشی شما، روشن و خاموش شدن مداوم و بی‌دلیل آن است. اگر گوشی شما به طور مداوم ری‌استارت می‌شود، باید بدانید که ممکن است با مشکلی جدی روبرو هستید.

12. نویز و پارازیت در تماس‌ها

تعدادی از بدافزارهایی که برای جاسوسی و هک گوشی، به خصوص برای ضبط تماس‌های شما طراحی شده‌اند، باعث ایجاد نویز و پارازیت عجیب در تماس‌های ورودی و خروجی شما می‌شوند! اگر تماس‌های شما دارای نویز غیرعادی است که قبلاً تجربه نکرده‌اید، باید هوشیار باشید؛ زیرا این ممکن است یک نشانه از هک شدن گوشی شما باشد.

جمع بندی

در مقاله حاضر به بررسی نشانه هک شدن گوشی پرداختیم و روش‌های تشخیص و پیشگیری از آن را بررسی کردیم. با پیشرفت فناوری و استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند، خطرات امنیتی نیز افزایش یافته است. هکرها با استفاده از تکنیک‌های مختلف سعی در دسترسی به اطلاعات حساس کاربران و کنترل گوشی آن‌ها دارند.

در این مقاله، نشانه‌هایی که ممکن است بر روی گوشی هک شده وجود داشته باشد، شامل عملکرد غیرعادی، کاهش عمر باتری، افزایش مصرف داده‌ها، نصب برنامه‌های ناشناس و تغییرات در تنظیمات گوشی مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین، روش‌های تشخیص این نشانه‌ها از جمله استفاده از نرم‌افزارهای ضد ویروس، بررسی دسترسی‌های برنامه‌ها و بررسی فعالیت شبکه مورد بحث قرار می‌گیرند.

اگر شما عزیزان هم تجربه‌ای در زمینه هک شدن گوشی دارید، حتما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: techlicious

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

مجله نوبل

سایت مجله نوبل یک سایت خبری و فرهنگی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، فیلم و سینما، مد و استایل، سبک زندگی و ... فعالیت می‌کند. در این سایت شما می‌توانید به آخرین اخبار و گزارش‌ها در این حوزه‌ها دسترسی پیدا کنید و همچنین مقالات، نقد و بررسی فیلم‌ها، محصولات تکنولوژی و مد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا