فیلمهنر و سینما

نقد فیلم چاقوکشی 2 (Glass Onion A Knives Out Mystery)

نقد فیلم چاقوکشی 2؛ فیلم Glass Onion A Knives Out Mystery

Glass Onion A Knives Out Mystery، عاقبت Knives Out، یک فرمول رمز و راز داستانی کلاسیک است که در دنیای مدرن اتفاق می افتد. با نقد فیلم چاقوکشی 2 با مجله نوبل همراه باشید.

در سال 2019 فیلمی به نام Knives Out اکران شد. اثری که قرار بود به عنوان قسمت اول یک سریال معمایی کار کند و دنیل کریگ پس از کشف راز یک سری قتل ها به عنوان یک کارگاه خصوصی در داستان حضور داشت. اکنون Glass Onion A Knives Out Mystery در نتفلیکس به عنوان دنباله ای برای Knives Out منتشر شده است و دنیل کریگ در نقش بنوا بلان به دنبال حل یک معمای قتل دیگر است. این فیلم با شخصیت ها و داستانی متفاوت نسبت به قسمت قبل ساخته شده است و تنها دنیل کریگ و ریان جانسون نقطه اشتراک این دو فیلم خواهند بود.

Glass Onion A Knives Out Mystery اقتباسی از فرمول کلاسیک معمای قتل آگاتا کریستی است. این فیلم روایت جدیدی را برای ارائه خود ترتیب می دهد و داستان خود را با استفاده از ایده های زندگی مدرن امروزی پیش می برد. هرکول پوآرو شخصیتی جذاب در دنیای داستان های رازآلود است، شخصیتی که نمی توان آن را از دنیای اقتباس ها و اقتباس های سینمایی حذف کرد، شخصیت ویژه ای که رازهای پیرامونش برای طرفداران این نوع فیلم ها در طول عمر سینما اتفاقات چالش برانگیزی خواهد بود. . Glass Onion A Knives Out Mystery اثری متفاوت در میان بسیاری دیگر از اقتباس‌های پوآرو و داستان‌های دیگر از این دست است، زیرا جانسون تلاش زیادی می‌کند تا داستانی قدیمی را با ایده‌های جدید و جدید ترکیب کند، حالا باید دید که فرمول ساخته شده توسط این کارگردان Is it است. رمز و راز برای فرمول های قدیمی یا نه؟

نقد فیلم چاقوکشی 2
نقد فیلم چاقوکشی 2

در قسمت قبلی این مجموعه معمایی، بنوا بلان استخدام شد تا راز قتل یا خودکشی یک رمان نویس مشهور را کشف کند. در Glass Onion A Knives Out Mystery، او با دعوتی پیچیده به جزیره‌ای یونانی سفر می‌کند تا بفهمد چه کسی در پس مرگ ظاهراً خودساخته اندی، شریک زندگی یک مرد میلیاردر است. پیاز شیشه ای بعد از یک ساعت مقدمات شروع می شود. مخاطب برای مدت نسبتا طولانی منتظر است تا فیلم به اصل مطلب برسد و بگوید که در چه وضعیتی است. این فیلم برخلاف قسمت قبلی خود ایده‌های اجتماعی مختلفی دارد، از کووید-۱۹ گرفته تا شباهت‌های شخصیت مایلز بران تا ایلان ماسک و پروژه‌های دیوانه‌کننده‌اش، همگی در این داستان حضور دارند.

نقد فیلم انفرادی؛ شخصیت‌ پردازی عمیق در فیلم انفرادی

Glass Onion A Knives Out Mystery فیلمی با دو خط داستانی کمدی و معمایی است. پیرنگ با درامی برگرفته از زندگی شخصیت ها شروع می کند، مخاطب را به ابعاد مختلف زندگی خود می برد و هر آنچه را که از دید خود لازم بداند به مخاطب می گوید. ایده ها و گفتگوهای اجتماعی در اینجا شکل می گیرد، تجربیات زندگی در طول همه گیری نشان داده می شود، منبع تغذیه سیاستمداران خالی به مخاطب معرفی می شود و ماهیت خنده دار شبکه های اجتماعی خودشان آشکار می شود. در واقع، رایان جانسون فیلم خود را با طنز زندگی سیاستمداران، غول های شبکه های اجتماعی، افراد مشهور و میلیاردرها آغاز می کند. این تقلید تا زمانی ادامه می یابد که داستان اصلی شروع می شود و دیو باوتیستا به قتل می رسد.

فیلم Glass Onion A Knives Out Mystery
فیلم Glass Onion A Knives Out Mystery

پس از قتل دیو باتیستا، فیلم وارد مسیر جدیدی می شود و جنبه دیگری از داستان خود را آشکار می کند. پیاز شیشه ای Aster رمز و راز را به خود می گیرد و بنوا بلان را در میانه داستان قرار می دهد. از اینجا به بعد، پیاز شیشه ای به دنبال پیکربندی دنیایی شبیه به دنیای ادبیات رمز و راز کلاسیک است و از طنزی که در نیمه اول به راه انداخت دور می شود. قتل دوک نقطه عطف فیلم است، شوک پیاز شیشه ای را به سمت معما پرتاب می کند و تکه هایی از پازل را کنار هم می گذارد تا شروع به حل معمای این دو قتل کند. این نقطه عطف آنقدر سریع و بدون مقدمه و برق آسا اتفاق می افتد که مخاطب به زمان نیاز دارد تا خود را با دنیای جدید فیلم هماهنگ کند.

پس از این اتفاق، با فیلمی طرف هستیم که ساختارش به هم ریخته و کارگردان در کنار هم تنیدن تکه‌هایی از رمز و راز، طنز و درام گیر کرده است. از اینجا به بعد، چاقوها 2 اثری به نظر می رسد که صحنه های آن با هم مطابقت ندارد و تنها با فلاش بک به هم تنیده شده اند. از ابتدای فیلم تا اواسط داستان، مخاطب با دنیایی طنزآمیز پر از مضامین اجتماعی همراه می شود، سکانس هایی که هیچ ربطی به ایده اصلی فیلم ندارند و دنیای دیگری را برای مخاطب رقم می زند. ایده رمز و راز و ایده کمدی فیلم، هر کدام به تنهایی به خوبی کار می کنند و می توانند برای مدتی ذهن مخاطب را به خود مشغول کنند، اما اگر بخواهیم به عنوان یک مجموعه واحد به آنها نگاه کنیم، فقط تجربه خواهیم کرد. خستگی و بیهودگی یعنی هر قسمت از فیلم به تنهایی می تواند داستان جذابی داشته باشد و اگر هر کدام را از کل فیلم حذف کنیم به قسمت دیگر آسیبی وارد نمی شود.

نقد فیلم منو | نقد و بررسی فیلم The Menu 2022
چاقوکشی 2
چاقوکشی 2

Glass Onion A Knives Out Mystery ساخته هرکول پوآرو برای دنیای مدرن امروزی است. بنوا بلان از دنیای قهرمانان ادبیات کلاسیک و مرموز می آید، جایی که قهرمانان او اشتباه نمی کنند و یک گردن بالاتر از سایر شخصیت های داستان هستند. بلان نیز مانند پوآرو وارد این داستان می شود و کار خود را در میانه بزرگترین اپیدمی قرن آغاز می کند. ریان جانسون در پیاز شیشه‌ای خود، در مقایسه با Knives Out جای خالی متفاوتی ایجاد کرد و سعی می‌کند شخصیتی نه‌چندان جدی را بازی کند. در فیلم چاقوهای دنیل کریگ، او شخصیتی قدرتمند، جدی و سخت کوش است که از تمام حواس خود برای حل معمای قتل پدر خانواده استفاده می کند و فیلم حول محور اقدامات او می چرخد، اما در پیاز شیشه ای نقش بنوا بلان به حاشیه رانده شده است و مخاطب در میان دیگران است. شخصیت ها باید به دنبال او باشند.

حتی زمانی که دوک کشته می‌شود و طبق قوانین داستان‌های معمایی، شرایط آغاز مأموریت بلنک فراهم می‌شود، او همچنان یک شخصیت سایه است و نمی‌توان او را به عنوان شخصیت اصلی داستان دید، زیرا این شخصیت درگیر نمی‌شود. اقدامات نمایشی و نقشی ندارد. Bold مسئول حل پازل است. در واقع شخصیت بلان با شخصیتی که در نسخه های کلاسیک هرکول پوآرو وجود دارد متفاوت است. در پیاز شیشه ای، ریان جانسون سعی می کند پوآرو خود را خلق کند، شخصیتی برای دنیای امروز. کارآگاهی که در میان افراد باهوش زندگی می کند و برای خودنمایی نیاز چندانی ندارد.

فیلم Knives Out
فیلم Knives Out

داستان پیاز شیشه به سطحی ترین شکل ممکن و به دور از کشش دراماتیک شکل گرفته است. ریتم اثر کند است و شخصیت ها با عمق چندانی در طرح حضور دارند. نه معمای قتل پیچ در پیچ منتظر مخاطب است و نه طنز آنقدر تیز است که مخاطب را غافلگیر کند. Knives اثری منسجم و قابل قبول تر از Glass Onion A Knives Out Mystery بود. جانسون در فیلم Knives Out ریسک نمی کند و قدم به قدم قوانین را پیش می برد، اما در این فیلم ایده ریسک را به جان می خرند و بعد معمایی داستان را کاهش می دهد تا اثری با طعم طنز سیاه داشته باشد. اما نتیجه این ریسک یک اثر چند بخشی است. فیلمی که حتی نقشه های حاوی قتل ها با تعلیق شکننده ای همراه است و مخاطب می داند که قاتل به آسان ترین شکل ممکن به دام می افتد. جانسون در اینجا همه چیزهایی را که در قسمت قبلی این مجموعه به دست آورده بود از دست می دهد. همچنین نقد فیلم مخلوقات خدا و نقد فیلم امیلی را نیز مطالعه کنید.

نقد فیلم علفزار ؛ درام دادگاهی برای اذهان

بنوا بلان به عنوان یک کارآگاه خصوصی در فیلم Knives Out وارد دنیای سینما شد. جانسون در آن فیلم تمام تلاش خود را کرد تا شخصیت جدیدی از دنیای مرموز کارآگاهان را در ذهن مخاطب خلق کند. بلنک اما همه چیزهایی را که در قسمت قبلی برای او آماده شده بود از دست می دهد، زیرا نه در موقعیت قتل مناسب قرار می گیرد و نه فرصتی برای ارائه خود پیدا می کند. Glass Onion A Knives Out Mystery فقط یک فیلم پر زرق و برق با چاشنی های گازدار مصنوعی از مضامین اجتماعی است. اثری که چندان متراکم نیست که در ایده هایش درست است.

 

منبع: wikipedia

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

مجله نوبل

سایت مجله نوبل یک سایت خبری و فرهنگی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، فیلم و سینما، مد و استایل، سبک زندگی و ... فعالیت می‌کند. در این سایت شما می‌توانید به آخرین اخبار و گزارش‌ها در این حوزه‌ها دسترسی پیدا کنید و همچنین مقالات، نقد و بررسی فیلم‌ها، محصولات تکنولوژی و مد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا