هنر و سینما

۷ فیلم برتر هالیوودی درباره‌ی آتش‌نشان‌ها

 

در تقویم ایرانی هفتم مهر به پاس قدردانی از زحمات آتش نشانان به نام آنها نامگذاری شده است. حتما دلیل این نامزدی را می‌دانید؟ در سال 1359 در چنین روزی پالایشگاه آبادان در جریان جنگ ایران و عراق مورد حمله دشمن قرار گرفت. پس از این حادثه آتش نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند. در جریان اطفای حریق، پالایشگاه بار دیگر بمباران شد و در این حادثه تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند. اما نکته شگفت انگیز اینجاست که علیرغم رشادت‌های آتش نشانان ایرانی که در سال‌های اخیر هر از چند گاهی شاهد آن بوده‌ایم، به جز فیلم چهار راه استانبول و سریال عملیات 125، بازی قابل توجهی در این باره ساخته نشده است. شغل پر حادثه اما در هالیوود فیلم آتش نشان‌ها به سال 1916 و فیلم آتش بازی چارلی چاپلین بر می‌گردد.

شرایط خاص کاری آتش نشانان و وقوع حوادثی که اغلب دراماتیک هستند باعث شده تا اکثر فیلم‌های مربوط به آنها ماندگار و تاثیرگذار باشد. اما از مجموع آثار ساخته شده درباره آتش نشانان، هفت فیلم بیشترین توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد و به گفته کارشناسان تصویر واقعی تری از تلاش آتش نشانان به نمایش گذاشت. در اینجا با هم به بررسی این آثار می‌پردازیم. با مجله نوبل همراه باشید.

۱. تنها شجاعان

بهترین فیلم های اکشن 2019
بهترین فیلم های اکشن 2019
  • کارگردان: جوزف کوشینسکی
  • بازیگران: تیلور کیچ، جاش برولین، جنیفر کانلی
  • امتیاز imdb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۷

این فیلم بر اساس واقعیت و به سبک زندگی نامه درباره خطراتی است که در زندگی و کار روزمره آتش نشان‌ها وجود دارد. نقطه اوج داستان «فقط شجاع» اقتباسی از تراژدی یارنل هیل در سال 2013 است که طی آن آتش سوزی گسترده در یک مرتع در آریزونا تعدادی از آتش نشانان با سابقه زندگی در کوه‌هایی به نام گرانیت را کشت. شد. این مرگبارترین آتش نشان در ایالات متحده از 11 سپتامبر بوده است. «فقط شجاع» روایتی غم انگیز و هیجان انگیز از این اتفاق تلخ است. او در کنار این بیننده به دور از اغراق و شعارزدگی با زندگی شخصی و دغدغه‌های خانواده آتش نشانان این منطقه معروف به قهرمانان گرانیتی آشنا می‌شود.

نقد فیلم علفزار ؛ درام دادگاهی برای اذهان

۲. برج

  • کارگردان: کیم جی‌هون
  • بازیگران: سول کیونگ-گو، کیم سانگ-کیونگ و سون یه‌جین
  • امتیاز imdb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۲

این فیلم در هالیوود ساخته نشده و محصول سینمای کره جنوبی است. اما برای ویدیوهای مهم آتش نشان‌ها به هر منبعی نگاه کنید، نام فیلم جزو اولین گزینه‌هاست. «برج» که در جشنواره‌های داخلی کره جنوبی بسیار مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعددی نیز دریافت کرده است، بر اساس یک داستان واقعی ساخته نشده است، اما ساختار و کادربندی آن به گونه‌ای است که پس از دیدن آن، «برج» نمی‌تواند باور شود . این فیلم داستان آتش‌سوزی عظیمی را روایت می‌کند که در شب کریسمس پس از برخورد یک هلیکوپتر با یک آسمان‌ خراش مجلل در مرکز شهر سئول، کره جنوبی رخ داد. تصویر واقعی و جذاب از شرایط سخت آتش نشانان و فداکاری‌های دلخراش این عوامل برای نجات جان مردم، فیلم «برج» را در سینماهای اروپا بسیار محبوب کرد.

۳. نردبان ۴۹

پرفروش ترین فیلم های جهان
پرفروش ترین فیلم های جهان
  • کارگردان: جی راسل
  • بازیگران: واکین فینیکس و جان تراولتا
  • امتیاز imdb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۰۴

جک ماریسون یک آتش نشان جوان و تازه کار است که در واحدی به نام نردبان 49 در دفتر خود کار می‌کند و در تلاش است تا رتبه خود را ارتقا دهد. داستان فیلم وارد فاز هیجان انگیز خود می‌شود که ماریسون در حین خاموش کردن آتش مهیب یک عمارت بزرگ به دام می‌افتد و در حالی که رئیس او و همکارانش به دنبال راهی برای نجات ماریسون هستند، او که مرگ را نزدیک می‌بیند، گذشته خود را مرور می‌کند. صحنه‌های هیجان انگیز و تلاش یک آتش نشان در فیلم زیاد است، اما موضوعی که بر اهمیت «نردبان 49» می‌افزاید، نشان دادن مراحل معنوی است که انسان طی می‌کند تا به نقطه‌ای برسد که به راحتی از خود عبور کند. زندگی به زندگی انسان‌های دیگر ایمن بمان.

بررسی و نقد سریال لوسیفر؛ Lucifer شیطانی جذاب

۴. یک هزار قهرمان

ده فیلم برتر تاریخ سینمای جهان
ده فیلم برتر تاریخ سینمای جهان
  • کارگردان: لامونت جانسون
  • بازیگران: چارلتون هستون، ریچارد توماس، جیمز کوبورن
  • امتیاز imdb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • محصول: ۱۹۹۲

دومین فیلم در لیست ما بر اساس یک داستان واقعی است. «هزار قهرمان» یک فیلم تلویزیونی مطرح درباره آتش نشانان است که در سال 1992 از شبکه ABC منتشر شد. داستان «هزار قهرمان» به حادثه‌ای برمی‌گردد که سه سال قبل از ساخت فیلم برای پرواز 232 هواپیمایی یونایتد در مسیر دنور به شیکاگو رخ داد. به همین دلیل این فیلم با نام «پرواز نجات 232» نیز شناخته می‌شود. او در این فیلم به طور مفصل به تلاش امدادگران زمینی از جمله آتش نشانان برای نجات جان افراد گرفتار در این حادثه می‌پردازد. «هزار قهرمان» در همان سال اکران جوایز متعددی در بخش فنی جشنواره امی دریافت کرد.

۵. بازافروختگی

50 فیلم برتر جهان
50 فیلم برتر جهان
  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: کرت راسل، ویلیام بالدوین، رابرت دنیرو
  • امتیاز imdb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • محصول: ۱۹۹۱

یکی از معروف ترین فیلم‌های کارنامه ران هاوارد که قبل از «ذهن زیبا» و «آپولو 13» ساخته است. «رستگاری» درباره گروهی از آتش نشانان است که دو برادر با وجود اختلافات زیاد در گروه هستند و باید با هم همکاری کنند. وقوع آتش سوزی مهیب و تلاش گروه برای اطفای این آتش، مسیر دیگری را در روابط دو برادر ایجاد می‌کند. اما شاید نکته برجسته فیلم این باشد که در استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری برای ثبت صحنه‌های آتش سوزی پیشگام است. این روش اولین بار در دهه 90 برای ساخت فیلم مورد استفاده قرار گرفت و «بازگشت» علیرغم برداشتن اولین گام‌ها در این مسیر، توانست آتش‌های رایانه را به بهترین شکل در این فیلم به تصویر بکشد و تماشاگر از ترفندها بسیار آگاه بود. از سازندگان اون نبرد تیم جلوه‌های ویژه فیلم نیز در سه رشته «بازگشت» را نامزد جوایز اسکار سال 1992 کرد.

۶. آسمان خراش جهنمی

بهترین فیلمهای دهه اخیر
بهترین فیلمهای دهه اخیر
  • کارگردان: جان گیلرمین
  • بازیگران: استیو مک‌کوئین، پل نیومن، ویلیم هولدن
  • امتیاز imdb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • محصول: ۱۹۷۴
نقد فیلم مردن برای یک دلار (Dead For A Dollar)

آسمان خراش شیشه‌ای در سانفرانسیسکو که زمانی بلندترین ساختمان جهان با 138 طبقه بود، دارای سیستم برق و سیم کشی معیوب است. با این حال قرار است این ساختمان افتتاح شود و در روز افتتاحیه دچار آتش سوزی مهیب خواهد شد. «آسمان خراش جهنمی» بازیگران، فیلمبرداری و کارگردانی جذاب‌تری دارد تا داستانی قابل توجه. پل نیومن نقش معمار طراح آسمان خراش را بازی می‌کند و استیو مک کوئین رئیس آتش نشانی است. این فیلم با بیش از 200 میلیون دلار فروش در گیشه، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های دهه 1970 در هالیوود است و سه جایزه اسکار نیز برای فیلمبرداری، تدوین و موسیقی دریافت کرده است.

۷. جنگجویان جهنمی

صد فيلم برتر جهان
صد فيلم برتر جهان
  • کارگردان: آندرو وی مک‌لاگن
  • بازیگران: جان وین و کاترینا رز
  • امتیاز imdb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • محصول: ۱۹۶۸

اگر سری به سایتهای معتبر نقد و بررسی فیلم بزنید، نظرات مثبت زیادی درباره فیلم «جنگجویان جهنمی» خواهید دید. با این حال، این فیلم همیشه در لیست برترین فیلم‌های آتش نشانی قرار دارد و این شاید به خاطر بازی خوب جان وین به عنوان یک آتش نشان ارشد باشد. اما یکی از مهم‌ترین نکات در فیلم‌های هیجان انگیز و باکس آفیس جلوه‌های ویژه و اکشن‌های بصری است که برای این نوع فیلم‌ها انجام می‌شود. اما با موضوع دشوار «جنگجویان جهنمی» و آتش زدن چاه‌های نفت در بیش از 50 سال پیش، مطمئناً تصویری بهتر از این وجود نداشت. داستان این فیلم درباره چنس باکمن، رئیس یک آتش نشانی چاه نفت مستقر در هیوستون آمریکا است. او در سراسر جهان سفر می‌کند و آتش‌های چاه‌های نفت ناشی از حوادث صنعتی، انفجارها یا حملات تروریستی را خاموش می‌کند. شانس از هیجان لذت می‌برد اما همسرش اصلا با زندگی او کنار نمی‌آید و طلاق می‌گیرند. از این پس، علاوه بر کار شانسی هیجان انگیز او، بیشتر داستان به مبارزات خانوادگی او می‌پردازد.

منبع: دیجیکالا مگ / yun.ir

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

مجله نوبل

سایت مجله نوبل یک سایت خبری و فرهنگی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، فیلم و سینما، مد و استایل، سبک زندگی و ... فعالیت می‌کند. در این سایت شما می‌توانید به آخرین اخبار و گزارش‌ها در این حوزه‌ها دسترسی پیدا کنید و همچنین مقالات، نقد و بررسی فیلم‌ها، محصولات تکنولوژی و مد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا