هنر و سینما

۱۰ فیلم ترسناک آگورافوبیا (ترس از ارتفاع)

ترس یک احساس طبیعی است که بسیاری از ما در طول زندگی خود بارها و بارها آن را تجربه می‌کنیم. اما گاهی اوقات همان احساس طبیعی جنبه آسیب شناختی پیدا می‌کند و فرد بیش از حد به آن واکنش نشان می‌دهد. این حالت فوبیا نامیده می‌شود، اما راه هایی برای درمان آن وجود دارد و با مشورت با روانپزشک می توان این اختلال را به طور موثر کنترل کرد. یکی از رایج ترین انواع فوبیا، آگورافوبیا است.

آگورافوبیک‌ها معمولاً برای خود یک منطقه امن تشکیل می‌دهند و ترک منطقه و برخورد با محیط و غریبه‌ها باعث ترس و اضطراب آن‌ها می‌شود. افراد مبتلا به این نوع فوبیا ترجیح می‌دهند زمان بیشتری را در خانه بگذرانند و از حضور در فضای باز در فضاهای شلوغ می‌ترسند.

بسیاری از فیلم ترسناک آگورافوبیا استفاده ویژه‌ای می‌کنند و شخصیت‌ها را مجبور می‌کنند با خلق شخصیت‌هایی که از آن‌ها می‌ترسند حواس خود را تجربه کنند. وحشت این فیلم‌ها از آن گونه نیست که در فیلم‌های ترسناک رایج با آن روبرو می‌شویم، در واقع در بسیاری از این فیلم‌ها هیچ اشاره ای به خونریزی بی حد و حصر و موجودات عجیب و چند وجهی نشده است، در عوض وحشتی را تجربه خواهید کرد که جنبه‌های روانی دارد.

در این مقاله، مجله نوبل 10 فیلم را مرور می‌کنیم که از طریق آگورافوبیا باعث ترس و وحشت می‌شوند. بنابراین اگر به این اختلال روانی مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم از تماشای آن‌ها صرف نظر کنید.

* توجه: آثار این فهرست بر اساس امتیاز IMDb مرتب شدند.

۱۰- ساعت گرگ

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • کارگردان: آلیستر بنکس گریفین
  • بازیگران: نائومی واتس، جنیفر ایلی، اموری کوئن، کلوین هریسون جونیور
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۴.۹ از ۱۰

فیلم ترسناک آگورافوبیا ساعت گرگ در حالی که بسیاری از گزینه‌های موجود در این لیست از آگورافوبیا و پیامدهای آن به عنوان یک داستان فرعی استفاده می‌کنند، این اختلال در ساعت گرگ هسته اصلی داستان را تشکیل می‌دهد و مخاطب را در معرض ترس‌هایی قرار می‌دهد که یک شخصیت آگورافوبیک تقریباً دو ساعت با آن روبرو است. همراهی می‌کند.

جان (نائومی واتس) نویسنده جوان مبتلا به اختلال آگورافوبیا است. او به تنهایی در آپارتمانی در برانکس جنوبی زندگی می‌کند، جایی که در خارج از خانه آشوب خیابانی گسترده‌ای وجود دارد و باید با اضطراب ناشی از این حوادث مقابله کند.

ساعت گرگ از یک ایده بسیار نخ‌نما استفاده می‌کند و مانند بسیاری از آثار موجود در این لیست، نویسنده‌ای را به عنوان یک شخصیت ضد مردمی نشان می‌دهد. راتون تومیتوز نمره 50 دارد و نشان دهنده دوقطبی است که یا فیلم را دوست دارد یا از آن متنفر است. در هر صورت، به لطف بازی باورپذیر و خوب نائومی واتس، افرادی که در زندگی خود دچار آگورافوبیا شده‌اند، می‌توانند ترس‌های او را بهتر درک کرده و عملکرد دیدنی او را تأیید کنند.

۹- مهاجران

فیلم ترسناک 2020

فیلم ترسناک 2020
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • کارگردان: برایان اومالی
  • بازیگران: شارلوت وگا، بیل میلنر، یوجین سیمون، دیوید بردلی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۱ از ۱۰

فیلم ترسناک آگورافوبیا مهاجران این فیلم گوتیک ایرلندی یک اثر هنر و سینما است. که در مجاورت جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد، ترس و وحشت خاصی را به بیننده القا می‌کند که در فیلم‌هایی مانند “ما همیشه در قلعه زندگی می‌کردیم” نمی بینید.

داستان در مورد دو برادر و خواهر است که به تنهایی در انزوا از همه روستاییان در املاک اجدادی خود زندگی می‌کنند. آنها با موجودی عجیب و شبح روبرو می‌شوند که بر تمام حرکات آن‌ها نظارت می‌کند و با سه قانون عجیب آن حضور آن‌ها را در دنیای خارج محدود می‌کند و به نوعی آن‌ها را در عمارت قفل می‌کند. تا اینکه یک جانباز ماجراجو به بچه‌ها نزدیک می‌شود و سعی می‌کند به آن‌ها کمک کند تا از انزوا خارج شوند.

پخش قسمت غافلگیر کننده و جدید سریال The Sandman توسط نتفلیکس

داستان فیلم در دوران استقلال نوظهور ایرلند اتفاق می‌افتد و با وجود داستان نسبتاً آشنا، از عناصری استفاده می‌کند که آن را از بسیاری از آثار ژانر خانه ارواح متمایز می‌کند. ریتم فیلم خوب و متعادل است و مخاطب هنگام تماشای آن متوجه گذر زمان نمی‌شود. البته منتقدان از پایان مهاجران انتقاد می‌کنند که یکی از دلایل نمرات پایین فیلم است.

۸- سقوط کردن

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • کارگردان: کارول مورلی
  • بازیگران: میسی ویلیامز، مکسین پیک، مونیکا دولان، گرتا اسکاکی، متیو بینتون، فلورنس پیو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰

آگورافوبیا موضوع اصلی این فیلم مرموز انگلیسی نیست، اما بخش‌های مهمی از داستان را تشکیل می‌دهد و به عنوان یکی از عوارض جانبی قربانیان تجاوز شناخته می‌شود.

داستان در دهه 60 اتفاق می‌افتد و درباره یک دختر دبیرستانی به نام ابی (فلورانس پیو) است که از مشکلات جسمی ناشناخته‌ای رنج می‌برد که باعث می‌شود ناگهان بیهوش شود. ابی، غافل از اینکه بیماری او مسری است، به طور تصادفی وارد زندگی بهترین دوستش لیدیا (میسی ویلیامز) می‌شود و با برادر و مادر عجیب خود تماس می‌گیرد.

سقوط بیش از 120 دقیقه جزئیات تکان دهنده‌ای در مورد مرگ و تجاوز نشان می‌دهد و آسیب‌های روانی ناشی از تجاوز به قربانیان را برطرف می‌کند. تجربیاتی که حتی در طول سال‌ها با آن‌ها می‌ماند و بر جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

مادر لیدیا به عنوان زنی منزوی به تصویر کشیده می‌شود که با آگورافوبیا مبارزه می‌کند و تمایلی به ترک خانه و معاشرت با غریبه‌ها ندارد. با پیشبرد داستان، متوجه می‌شویم که تحت پوشش این زن گریزان، تجربه ناخوشایندی از پرخاشگری پنهان وجود دارد که زندگی فرزندانش و همچنین خود او را تحت تأثیر قرار داده است.

۷- ما همیشه در قلعه زندگی می‌کردیم

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • کارگردان: استیسی پسن
  • بازیگران: تیسا فارمیگا، الکساندرا داداریو، کریسپین گلاور، سباستین استن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۶ از ۱۰

فیلم ترسناک آگورافوبیا که شرلی جکسون نویسنده‌ای است که خود از اختلالات شبه فوبیا رنج می‌برد و به همین دلیل آثار آگورافوبیا را می توان در بسیاری از آثار او مشاهده کرد. ما همیشه در یک قلعه زندگی کرده‌ایم و این کتاب اقتباسی از کتابی به همین نام است و این اختلال نقش مهمی در آن ایفا می کند.

داستان درباره دو خواهر به نام های مری کیت و کنستانس است که با عموی خود در عمارتی عجیب زندگی می‌کنند. این خانواده به دلیل آسیب‌های روحی و روانی ناشی از یک فاجعه خانوادگی به مدت شش سال از آگورافوبیا رنج می‌برد و هیچ ارتباطی با خارج از عمارت ندارد.

مری کیت مدعی است که با جادوی خاصی از خانه محافظت می‌کند و به همین دلیل محیط بیرون به هیچ وجه ایمن نیست. انزوای خانواده ادامه می‌یابد تا اینکه پسر عموی آن‌ها چارلز وارد عمارت می‌شود و با خواهرش می‌جنگد تا کنستانس را از انزوا خارج کند.

ما همیشه در قلعه زندگی می‌کنیم به عنوان یک تریلر متروکه موفق می‌شود با محو کردن مرز بین فانتزی و واقعیت، جهان بینی شخصیت‌های آگورافوبیک را به تصویر بکشد. یا در واقع سلاحی است برای نگه داشتن کنستانس در انزوا و از بین بردن استقلال او.

۶- زنی پشت پنجره

 

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • کارگردان: جو رایت
  • بازیگران: ایمی آدامز، جولیان مور، وایت راسل، گری اولدمن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۲۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰

در فیلم ترسناک آگورافوبیا زن پشت پنجره یکی از جدیدترین آثار در زمینه آگورافوبیا است و با وجود تیم تولید قوی، نتوانست نظرات مثبت بیشتری از منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. دلیل این امر باورنکردنی بودن وقایع داستان است.

داستان درباره یک روانشناس افسرده است که از آگورافوبیا نیز رنج می‌برد. او روزهای خود را در آپارتمان خود می‌گذراند و تقریباً زمان را از دست می‌دهد. تا اینکه به طور اتفاقی و بی سر و صدا شروع به تماشای خانه همسایگان می‌کند و در عین حال شاهد اتفاقات عجیبی است که در خانه یکی از همسایگان رخ می‌دهد.

Pinhead در اولین تصاویر از راه اندازی مجدد فیلم Hellraiser نشان داده شده است

این فیلم پس از اکران اولیه نقدهای خوبی دریافت کرد و هنوز به طور رسمی اکران نشده است.

۵- مزاحم

 

  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • کارگردان: آدام شیندلر
  • بازیگران: بث رایزگرف، روری کالکین، مارتین استار، جک کِسی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰

مزاحم یک فیلم ترسناک جمع و جور است و شاید آنطور که باید مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار نگرفته باشد، اما فضای فیلم به گونه‌ای است که ارزش یکبار تماشا را دارد و طرفداران ژانر وحشت را راضی نگه می‌دارد.

داستان درباره زن جوانی به نام آنا (بت رایسگرف) است که از آگورافوبیا رنج می‌برد و بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذراند. تا اینکه یک شب، چند سارق به خانه او حمله می‌کنند ، که آن هم پناهگاهی امن محسوب می‌شود، اما افراد بد داستان ما نمی‌دانند که آنا علاوه بر آگورافوبیا، از اختلالات روانی دیگری نیز رنج می‌برد، که می‌تواند کار را برای آنها بسیار سخت کند.

از جمله نقاط قوت آزاردهنده می‌توان به ایفای نقش قوی بازیگرانی مانند بث رایسگراف و روری کالکین اشاره کرد. همچنین، این فیلم ترسناک 90 دقیقه ای تمام تلاش خود را برای ایجاد ترس و وحشت از نوع فیلم های دیده شده به کار می‌گیرد و در این ژانر نسبتاً دیدنی و شگفت آور است.

۴- شرلی

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • کارگردان: جوزفین دکر
  • بازیگران: الیزابت ماس، مایکل استولبرگ، اودسا یانگ، لوگان لرمن، ویکتوریا پدرتی، اورلاک کسیدی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

چندی پیش، ما در مورد “ما همیشه در قلعه زندگی می‌کردیم” صحبت کردیم و به نویسنده منبع، شرلی جکسون اشاره کردیم. شرلی یک داستان نیمه داستانی درباره بخش‌هایی از زندگی نویسنده است.

شرلی جکسون، نویسنده برخی از مشهورترین رمان‌های جنایی، از جمله The Haunting of Hill House، برخلاف تصور عموم، زنی گریزان بود که از آگورافوبیا رنج می‌برد. در این فیلم روند نگارش یکی از داستان‌های او به نام هنگسامان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

داستان از آنجا شروع می‌شود که یک زوج جوان به عنوان مستاجر وارد عمارت عجیب نویسنده معروف شرلی جکسون و همسرش، پروفسور استنلی ادگار هایمن می‌شوند. جکسون مشغول نوشتن آخرین رمان خود است، اما ایده‌های او تمام شده است و او نمی‌خواهد خانه را ترک کند زیرا دچار آگورافوبیا است. تا اینکه تصمیم می‌گیرد از زوج جوان در داستان به عنوان منبع الهام برای کتابش استفاده کند.

الیزابت ماس​​، که در ادامه درباره بازی شگفت انگیز خود در فیلم “مرد نامرئی” صحبت می‌کند، این بار در تجربه شخصیت دیگر آگورافوبیک به عنوان شرلی جکسون ظاهر می‌شود. ماس بین دو شخصیت هوشمندانه تمایز قائل شده است. در اینجا شرلی، برخلاف سیلویا، زنی سرد، مرموز و تا حدودی ترسناک است که ظاهراً مشکلی با این اختلال ندارد و در تلاش برای درمان آن نیست.

۳- آخرین روزها

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • کارگردان: دیودی پاستور، الکس پاستور
  • بازیگران: مارتا اتورا، کیم گوتیه‌رس، خوزه کرونادو، ایوان ماساگوئه
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

فیلم ترسناک آگورافوبیا که این تریلر اسپانیایی بیشتر یک کار علمی تخیلی است، اما نزدیک بودن آن به آنچه امروز در جهان می‌گذرد، روزهای آخر را به یک فیلم ترسناک تبدیل می‌کند که بی شباهت به وضعیت اطراف ما نیست.

داستان در دنیایی پسا آخرالزمانی اتفاق می‌افتد که در آن شکل شدید حرکات هراسی گسترش یافته است و افرادی که به هر دلیلی پناهگاه خود را ترک می‌کنند دچار شوک شدید می‌شوند و می‌میرند. در همین حال، پسر جوانی به نام مارک (کیم گوتیه) باید بدون خروج از محدوده بدنبال معشوقه گمشده خود باشد.

بیوگرافی سارا رسول زاده؛ زندگی نامه و دستاوردهای هنری این بازیگر خلاق تا امروز

این فیلم اسپانیایی در سال 2013 ساخته شد و احتمالاً در آن زمان هیچ کس نمی‌توانست تصور کند که روزی جهان به ویروسی کشنده به نام کووید -19 آلوده شود، یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال آن، آگورافوبیا و حبس در خانه است.

به همین دلیل، تماشای این فیلم این روزها بیشتر از آنچه باید ترسناک است و در برخی فلاش بک‌ها، مخاطب با واقعیت تلخ یک اپیدمی (که اکنون برای ما یک خاطره است!) روبرو می شود.

۲- میمون صفت

میمون صفت

  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • کارگردان: جان امیل
  • بازیگران: سیگورنی ویور، هالی هانتر، درموت مالرونی، ویلیام مک نامارا، ویل پاتون، جان روثمن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

فیلم ترسناک آگورافوبیا اکران موفق “سکوت بره‌ها” و توجه ویژه منتقدان موجی را ایجاد کرد که از طریق آن فیلم‌هایی با موضوع قاتلان زنجیره‌ای بیش از پیش دیده شد. صفت میمون در پی این موج ایجاد شد.

داستان درباره دکتر هلن هادسون (سیگورنی ویور) روانشناس جنایی است که تحقیقات گسترده‌ای در مورد قاتلان زنجیره ای انجام می‌دهد. او پس از حمله یکی از مشتریان قبلی خود از آگورافوبیا رنج می‌برد و ترجیح می‌دهد تمام وقت خود را در خانه فناوری خود بگذراند.

تا اینکه او به طور اتفاقی با قاتلی به نام “ویژگی میمون” روبرو می‌شود که با تقلید از قاتلان سریالی معروف مانند جفری دامر، مرتکب جنایات خود می‌شود. با وجود اختلال روانی، دکتر هادسون تصمیم می‌گیرد وارد پرونده شود.

از آنجا که هادسون به دلیل آگورافوبیا خانه دار است، بیشتر صحنه‌های فیلم در آپارتمان مجلل و مجهز وی در سان فرانسیسکو اتفاق می‌افتد و تماشاگران می‌توانند با احساس یک شخصیت منزوی در تلاش برای حل مشکلاتی که ناگهان با آن‌ها روبرو می شود.

۱- مرد نامرئی

 

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • کارگردان: لی ونل
  • بازیگران: الیزابت ماس، الیور جکسون- کوهن، آلدیس هاج، استورم رید، هریت دایر، مایکل دورمن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

الیزابت ماس ​​در جدیدترین اقتباس از رمان مرد نامرئی اثر جی. ولز یکی از بهترین نقش‌های نقش آفرینی در دوران بازیگری خود را ارائه می‌دهد. بسیاری از منتقدان بازی تأثیرگذار او را یکی از دلایل موفقیت این فیلم ترسناک می‌دانند.

داستان درباره زن جوانی به نام سیلویا کس (الیزابت ماس) است که پس از ترک رابطه زناشویی سمی خود به خانه یکی از بهترین دوستانش پناه می‌برد. همسر سیلویا، آدریان، فیزیکدان ثروتمندی است که ظاهراً مدت کوتاهی پس از رد شدن توسط سیلویا خودکشی می‌کند. اما مرگ آدریان پایان کابوس‌های سیلویا نیست. او اکنون دوباره در فرهنگ لغت موجودی نامرئی قرار گرفته است تا جایی که می‌تواند همسرش را آزار دهد. از شکنجه روانی سیلویا گرفته تا معرفی او به عنوان قاتل!

شخصیت سیلویا در مرد نامرئی نمادی از یک زن آسیب دیده است که به دلیل شکنجه های روانی دچار آگورافوبیایی شده و پس از جدایی خود را در خانه دوستش حبس می‌کند. ترس او از برخورد با غریبه‌ها آنقدر زیاد است که نمی‌خواهد خانه را ترک کند.

یکی از مشکلات اصلی افراد مبتلا به آگورافوبیا ترس از این است که مردم عادی قادر به لمس آن نیستند و نمی دانند چگونه با آن برخورد کنند. حالا فکر کنید فردی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کند با یک موجود نامرئی طرف است که هیچکس او را نمی‌بیند و هیچ تصوری از اعمال شیطانی او ندارد.

به عبارت دیگر، شوهر نامرئی سیلویا تمثیلی از آگورافوبیا و احساس ناخوشایندی است که در افراد مبتلا به این اختلال ایجاد می‌شود. مرد نامرئی نمونه بارز اثری است که بر ایجاد وحشت از جنبه‌های روانی تأکید می‌کند و در این کار بسیار موفق است.

منبع: مجله دیجیکالا

مطالب مرتبط:

فیلم برای دوران افسردگی

فیلم ترسناک گوتیک برتر تاریخ

سریال درام برتر تاریخ

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

مجله نوبل

سایت مجله نوبل یک سایت خبری و فرهنگی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، فیلم و سینما، مد و استایل، سبک زندگی و ... فعالیت می‌کند. در این سایت شما می‌توانید به آخرین اخبار و گزارش‌ها در این حوزه‌ها دسترسی پیدا کنید و همچنین مقالات، نقد و بررسی فیلم‌ها، محصولات تکنولوژی و مد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا