فیلمهنر و سینما

نقد فیلم امیلی (Emily) | امیلی محصول سال 2022

فیلم امیلی داستان زندگی امیلی برونته، نویسنده مشهور انگلیسی را روایت می کند و در آن می بینیم که چگونه رمان ارتفاعات بادگیر ساخته شده است. در ادامه از مقاله نقد فیلم امیلی با مجله نوبل همراه باشید.

بلندی های بادگیر (به انگلیسی: Wuthering Heights) یک رمان برجسته نوشته امیلی برونته، شاعر و نویسنده انگلیسی است. این رمان تحسین شده و محبوب تنها رمان این نویسنده است و برونته پس از نوشتن این رمان در حالی که تنها 30 سال داشت درگذشت. اگرچه اقتباس های متعددی از رمان ارتفاع بادگیر تولید شده است، اما هنوز شاهد اقتباس قابل توجه و قابل قبولی از آن نبوده ایم و حالا نوبت به فیلم بیوگرافی امیلی برونته رسیده است.

در واقع فیلم امیلی از همان ابتدا دو هدف را دنبال می کند، هدف اول نشان دادن زندگی کوتاه این نویسنده و هدف دوم نشان دادن چگونگی خلق رمان ارتفاعات بادگیر است. فیلم امیلی از ابتدا سعی می کند زندگی امیلی برونته را در تنش به تصویر بکشد، او از یک طرف سعی می کند به میل پدرش معلم شود و راه خواهر بزرگترش را دنبال کند و از طرف دیگر او را دارد.

در واقع فیلم امیلی سعی دارد علاوه بر نمایش زندگی این نویسنده، نگاهی شاعرانه و پرتنش از زندگی او را که برگرفته از اشعار و رمان های اوست، ارائه دهد. در قسمت اول فیلم می بینیم که اگرچه پدر امیلی سعی می کند خواهرش را به عنوان الگو انتخاب کند، اما او بیشتر از برادرش پیروی می کند و در واقع ایده نویسنده شدن و سرکشی او از برادرش سرچشمه می گیرد. او سخنان خود را در قالب شعر بیان می کند که خواندن آن برای ویلیام ویتمن معشوق امیلی بسیار سخت است و چیزی شبیه به گناه.

نقد فیلم بابیلون | نقد و بررسی فیلم Babylon 2022

در واقع از این قسمت داستان متوجه می شویم که فیلم سعی می کند رابطه ای بین زندگی امیلی برونته و رمان ارتفاع بادگیر ایجاد و ارائه کند. رمان او اگرچه کاملاً برگرفته از زندگی او نیست، اما خطوط داستانی و اتفاقات آن کاملاً حاوی نکاتی از زندگی شخصیت امیلی برونته است که با زبانی پرتنش، بی حد و حصر و شاعرانه روایت کرده است. این موضوع حتی در مکان هایی که اتفاقات فیلم و رمان می گذرد هم وجود دارد و شباهت هایی بین آنها وجود دارد و شباهت بین آنها به خوبی دیده می شود.

در واقع هدف فیلم این است که نشان دهد امیلی برونته چگونه بخش های مختلف زندگی خود را در کنار تمام تجربیاتی که در رمان بلندی های بادگیر به دست آورده بود قرار داده است و در واقع اکنون می توانیم ملموس بودن وقایع رمان را درک کنیم. هر قسمت از فیلم در واقع نمایانگر بخشی از کتاب است. رابطه بین امیلی و برادرش و همچنین رابطه کاترین و هیثکلیف را به تصویر کشیده است که در هر دو قسمت شاهد سرگرمی های مشابهی هستیم.

در قسمت دوم ویلیام ویتمن در واقع ادگار لینتون را در فیلم امیلی دارد. او در واقع عشق کاترین به کتاب است و امیلی در فیلم عاشق ویلیام ویتمن می شود. البته وقایع کتاب با رمان ارتفاع بادگیر بسیار متفاوت است و مثلا در رمان کاترین در واقع فردی است که در املاک لینتون گرفتار می شود و در وقایع فیلم امیلی مال امیلی است. برادری که مجبور می شود در ملکی که در آن جاسوسی می کرد زندگی کند.

پخش قسمت غافلگیر کننده و جدید سریال The Sandman توسط نتفلیکس

در کل اگر رمان ارتفاعات بادگیر را خوانده باشید، بدون شک از دیدن فیلم امیلی لذت بیشتری خواهید برد; به خصوص که ارجاعات زیادی به کتاب وجود دارد و ما در واقع احساس می کنیم در حال تماشای نسخه متفاوتی از رمان هستیم. در قسمت پایانی، مرگ امیلی برونته فرا می رسد. ما از همان ابتدا می دانستیم که او زندگی کوتاهی دارد، اما فیلم سعی می کند نشان دهد که امیلی در واقع مرگ خود را به مرگ کاترین در کتاب گره زده است، گویی او از قبل مرگ خود را انتخاب کرده است و چگونه اتفاق می افتد.

به طور کلی، سبک و کلیت روایت فیلم همان چیزی است که بیشتر ما را به یاد فیلم تالکین می اندازد، جایی که سازندگان تصمیم گرفتند عناصر مختلفی از منابع الهام نویسنده را برای نوشتن ارباب حلقه ها به تصویر بکشند. البته نتیجه کار در فیلم بهتر از آب است و با وجود مشکلاتی که در ابتدای فیلم و اواسط آن وجود دارد و احساس می کنیم که فیلم کمی گنگ و بدون هیچگونه پیش می رود. حادثه خاص، نتیجه کلی کار مثبت بوده است.

فرانسیس اوکانر که در واقع یک بازیگر است، در اولین تجربه کارگردانی خود بازی قابل قبولی دارد و البته خالی از اشکال نیست، اما در طول فیلم تقریباً به تمام اهداف خود دست یافته است. بی شک فیلم امیلی خالی از اشکال و ایراد نیست و در واقع می توانست کمی کوتاهتر و با روندی سریعتر و بهتر باشد و یا حتی می توانست بیشتر به زمان نگارش رمان بپردازد اما در مجموع در راهی که بر تجربه کلی فیلم و تماشای آن تأثیر می گذارد.

نقد فیلم برگشت ناپذیر | نقد فیلم 2002 Irreversible

اما یکی از نقاط قوت فیلم تیم بازیگری آن است که توانسته بسیاری از نقاط ضعف فیلم و کارگردانی آن را پوشش دهد. در مرکز همه چیز اما مکی قرار دارد که در چند سال گذشته به چهره ای محبوب در تلویزیون و سینما تبدیل شده و اکنون در نقش امیلی برونته بازی می کند. انتخاب بازیگران مکی نه تنها از این نظر هوشمند است که او می تواند هم انگلیسی و هم فرانسوی صحبت کند، بلکه بخش های مختلف شخصیت خود را نیز به خوبی به تصویر می کشد.

اما مکی سخت تلاش می کند تا کشمکش های امیلی برونته را بین هدفی که پدرش برای او تعیین کرده و هدفی که او در طول فیلم دنبال می کند، منتقل کند، بدون اینکه فیون وایتهد و اولیور جکسون کوهن به ترتیب نقش برادر و معشوقه امیلی را بازی کنند. مسئول هستند، امکان پذیر نبود. انتخاب این دو بازیگر کمی هوشمندانه بوده و ظاهرا اوکانر با توجه به شخصیت های هیث کلیف و ادگار این دو بازیگر را انتخاب کرده است تا بیننده به یاد این دو شخصیت در رمان بیفتد.

اگرچه هنوز اقتباس خوب و قابل قبولی از رمان ارتفاعات بادگیر ندیده ایم، اما فیلم امیلی توانسته از این کمبود به خوبی استفاده کند و علاوه بر نشان دادن عمر کوتاه، ارجاعات جالب و جالب زیادی به رمان ارتفاع بادگیر داشته باشد. از امیلی برونته در مجموع فیلم امیلی بیش از آنکه برای هر بیننده ای جذاب باشد به یک نامه عاشقانه به رمان و طرفداران آن شباهت دارد و اگر هدف اوکانر از ابتدا این بوده، در رسیدن به آن موفق بوده است.

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

مجله نوبل

سایت مجله نوبل یک سایت خبری و فرهنگی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، فیلم و سینما، مد و استایل، سبک زندگی و ... فعالیت می‌کند. در این سایت شما می‌توانید به آخرین اخبار و گزارش‌ها در این حوزه‌ها دسترسی پیدا کنید و همچنین مقالات، نقد و بررسی فیلم‌ها، محصولات تکنولوژی و مد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا