نقد فیلم چه خوبه که برگشتی
فهرست مطالب
نقد فیلم چه خوبه که برگشتی، اثری از داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۹۲ اکران شد. این فیلم برگرفته از داستان نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ از نیکلای گوگول است و به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی معاصر ایران پرداخته است.
در این مقاله، قصد داریم با توجه به روشهای نقد فیلم، این اثر را از نظر فرم، محتوا و پیام بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعف آن را مورد تحلیل قرار دهیم. همچنین، سعی خواهیم کرد با مقایسه این فیلم با داستان اصلی گوگول و سایر آثار مهرجویی، تفاوتها و شباهتهای آنها را نشان دهیم.
در انتها، نتیجهگیری و پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت فیلمهای ایرانی ارائه خواهیم داد. امیدواریم که این مقاله برای علاقهمندان به هنر سینما و نقد فیلم مفید و جذاب باشد. در ادامه با نقد فیلم چه خوبه که برگشتی از مجله نوبل همراه باشید.
نقد فیلم چه خوبه که برگشتی
فیلم چه خوبه که برگشتی، اثری از داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۹۲ اکران شد. در این نقد، قصد داریم با توجه به روشهای نقد فیلم، این اثر را از نظر فرم، محتوا و پیام بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعف آن را مورد تحلیل قرار دهیم.
فرم فیلم چه خوبه که برگشتی
فیلم چه خوبه که برگشتی، یک کمدی ابزورد است که در آن شخصیتها و روابط آنها به شکلی غیرمنطقی و طنزآمیز نشان داده شدهاند. فیلم در ژانر کمدی سیاه قرار میگیرد که در آن خنده و ترس، شادی و غم، عشق و نفرت، زندگی و مرگ به هم پیوستهاند.
فیلم از یک ساختار خطی پیروی میکند که در آن داستان از آغاز تا پایان به صورت یکپارچه و بدون فلشبک یا فلشفوروارد روایت میشود. فیلم از یک دیدگاه سوم شخص روایت میشود که در آن دوربین به عنوان چشم مخاطب عمل میکند و هیچ شخصیتی به آن واکنش نشان نمیدهد. فیلم از یک ریتم متوسط بهره میبرد که در آن تنش و تعادل، ارتفاع و افت، سرعت و آرامش به خوبی تنظیم شدهاند.
فیلم از یک تصویربرداری ساده و بیپیرایه استفاده میکند که در آن قاببندیها، رنگها، نورها و حرکات دوربین به شکلی معمولی و بدون اغراق انجام شدهاند. فیلم از یک صدابرداری طبیعی و موسیقی متن کم استفاده میکند که در آن صداها، موسیقیها، افکتها و دیالوگها به شکلی هماهنگ و مناسب با صحنهها پخش میشوند.
محتوا فیلم چه خوبه که برگشتی
فیلم چه خوبه که برگشتی، داستانی از برخورد و نزاع دو همسایه را روایت میکند که در آن هر کدام از آنها به دنبال اثبات حقانیت و برتری خود هستند. فیلم از یک دید انتقادی و طنزآلود به مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی معاصر ایران میپردازد که در آن موضوعاتی مانند فساد، تبعیض، خشونت، رانت، مصرف، انحطاط و بیاعتمادی مورد بررسی قرار میگیرند.
فیلم از یک داستان اصلی و چندین داستان فرعی تشکیل شده است که در آن هر داستان فرعی به داستان اصلی مرتبط است و نقشی در روند آن دارد. فیلم از یک شخصیتپردازی عمیق و جذاب بهره میبرد که در آن شخصیتها دارای ویژگیها، اهداف، مشکلات و تعارضهای مختلف هستند و در طول فیلم تحولاتی را تجربه میکنند.
فیلم از یک دیالوگنویسی زیبا و طنزآمیز استفاده میکند که در آن دیالوگها دارای مفهوم، روح، طنز و انسجام هستند و با شخصیتها و صحنهها همخوانی دارند.
پیام فیلم چه خوبه که برگشتی
فیلم چه خوبه که برگشتی، یک پیام اجتماعی و اخلاقی را منتقل میکند که در آن نشان میدهد که چگونه انسانها در جامعهای که از هم پاشیده و بینظم است، با هم در تعارض و ناسازگاری هستند و چگونه این تعارضها منجر به خشونت، نفرت، تنفر و نابودی میشوند.
فیلم به مخاطب پیشنهاد میکند که برای رسیدن به زندگی بهتر و آرامش بیشتر، باید از خودخواهی، حرص، کینه و تکبر بپرهیزد و به دیگران با احترام، مهربانی، صداقت و عدالت برخورد کند. فیلم همچنین به مخاطب یادآوری میکند که برای حل مشکلات و تعارضهای اجتماعی، باید از راههای مسالمتآمیز و قانونی استفاده کرد و از خشونت و انتقامج
و انتقامجویی خودداری کند. فیلم با استفاده از طنز و ابزورد، به مخاطب اجازه میدهد که از واقعیت تلخ و تاریک جامعه فاصله بگیرد و به نقد و انتخاب خود بپردازد. همچنین میتوانید نقد فیلم در مدت معلوم و نقد فیلم انفرادی را نیز در سایت مجله نوبل مطالعه کنید.
نقاط قوت و ضعف فیلم
فیلم چه خوبه که برگشتی، دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی است که در این بخش به برخی از آنها اشاره میکنیم. از جمله نقاط قوت فیلم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- انتخاب داستان اصلی: فیلم از یک داستان کلاسیک و معروف از نیکلای گوگول بهره میبرد که در آن موضوعات و شخصیتهای داستان به شکلی خلاقانه و مطابق با واقعیت ایران تغییر و تطبیق داده شدهاند. این انتخاب باعث میشود که فیلم دارای یک بنیان قوی و معتبر باشد و همچنین به مخاطب امکان مقایسه و تفسیر فیلم را بدهد.
- بازیگری: فیلم از بازیگران مشهور و حرفهای ایرانی استفاده میکند که در آن هر بازیگر به خوبی با شخصیت خود هماهنگ است و نقش خود را با تسلط و طبیعیت ایفا میکند. بازیگران با استفاده از حرکات بدنی، چهرهپردازی، لحن صدا و تکنیکهای مختلف، شخصیتهای خود را زنده و جذاب میکنند.
- طنز: فیلم از یک طنز سیاه و ابزورد استفاده میکند که در آن موقعیتها، شخصیتها و دیالوگها به شکلی غیرمنطقی و طنزآمیز نشان داده شدهاند. فیلم با استفاده از طنز، مخاطب را به خنده وا میدارد و همچنین به انتقاد از مسائل جامعه میپردازد. فیلم از انواع مختلف طنز مانند طنز کلامی، طنز عملی، طنز تضادی، طنز تبعیضی و طنز سیاسی بهره میبرد.
از جمله نقاط ضعف فیلم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پیشبینیپذیری: فیلم از یک داستان خطی و یکنواخت استفاده میکند که در آن روند داستان و پایان آن به راحتی قابل حدس زدن است. فیلم از هیچ گونه تغییرات ناگهانی، انحرافات غیرمنتظره، گرههای داستانی و توهمهای ذهنی استفاده نمیکند که باعث شود مخاطب در طول فیلم حواسش را جمع کند و کنجکاو شود.
- تکراری بودن: فیلم از یک الگوی تکراری در صحنهها و دیالوگها استفاده میکند که در آن همه چیز به شکلی مشابه و بدون تنوع اتفاق میافتد. فیلم از هیچ گونه تنوعات در موضوعات، شخصیتها، موقعیتها و زاویهها استفاده نمیکند که باعث شود مخاطب در طول فیلم خسته و سرد شود.
- اغراقآمیز بودن: فیلم از یک شیوه اغراقآمیز در نشان دادن مسائل و شخصیتها استفاده میکند که در آن همه چیز به شکلی بیمورد و بیمعنی بزرگنمایی و کوچکنمایی شدهاند. فیلم از هیچ گونه تعادل و واقعگرایی در نمایش واقعیت جامعه استفاده نمیکند که باعث شود مخاطب با فیلم همدلی و همراهی نکند.
جمع بندی
در نقد فیلم چه خوبه که برگشتی یک کمدی ابزورد به کارگردانی داریوش مهرجویی است که برگرفته از داستان نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ از نیکلای گوگول است. این فیلم داستان دو دوست قدیمی را روایت میکند که به خاطر یک شئ مرموز شبهفضایی وارد جدالی بیهوده میشوند.
فیلم با استفاده از عناصر فانتزی، انتقادی به جامعه ایران امروز میکند و به مسائلی مانند تبعیض، فساد، خشونت و بیعدالتی پرداخته است. فیلم با بازیگری قوی حامد بهداد، رضا عطاران، مهناز افشار و حسن پورشیرازی توانسته است برخی از صحنههای خندهدار و تلخ را به تصویر بکشد.
اما این فیلم از نظر فنی و ساختاری دارای ضعفهای زیادی است. فیلمنامه این فیلم دارای شکافهای داستانی و شخصیتپردازی ضعیف است. فیلم به خوبی نتوانسته است بین کمدی و درام تعادل برقرار کند و گاهی به سمت تکرار و کلیشهای شدن میلغزد.
فیلمبرداری و قاببندی فیلم نیز دارای ایراداتی است که باعث میشود فیلم از جذابیت خود بکاهد. بنابراین، فیلم چه خوبه که برگشتی یک اثر ناموفق از داریوش مهرجویی است که نه تنها نمیتواند به ارتفاع آثار قبلی او برسد، بلکه باعث میشود از سینمای او ناامید شویم.
منبع: fa.wikipedia.org